Sunday, June 12, 2016

Bila klinik dikatakan hospital.

Malam minggu lepas, seperti di hujung-hujung minggu sebelumnya, saya keluar dengan kawan saya seorang Cina. Bila masa nak berhenti minum dia ajak saya pergi ke satu restoran di sebelah satu 'hospital' di Senawang dan katanya lagi kami pernah ke restoran itu.

Fikiran saya terus ke satu hospital swasta di Senawang. Tetapi saya katakan restoran ada di belakang hospital itu, bukan di sebelah. Dia bertegas mengatakan restoran itu terletak di sebelah 'hospital'.

Setelah diminta penerangan lanjut barulah saya tahu 'hospital' yang dimaksudkan ialah Klinik Kesihatan Senawang. Mula-mula saya menegurnya kerana tidak boleh membezakan klinik dengan hospital. Tetapi bila difikirkan kembali bukan dia seorang yang bersikap begitu.

Semasa saya bekerja di Kelantan pada tahun 1972 cuma terdapat dua hospital di negeri itu iaitu di Kota Bharu dan Kuala Kerai. Selainnya ialah Pusat Kesihatan. Pusat-pusat Kesihatan itulah yang sekarang dinaiktaraf menjadi Klinik Kesihatan.

Saya masih ingat ramai orang Pasir Puteh yang saya jumpa memanggil Pusat Kesihatan mereka sebagai hospital. Tetapi sekarang Pasir Puteh sudah betul-betul mempunyai Hospital yang terletak agak jauh dari Pusat Kesihatan itu. Saya tak tahu apa panggilan orang Pasir Puteh kepada Pusat Kesihatan yang sudah ditukar nama kepada Klinik Kesihatan itu.

Emak saya sendiri yang menerima pemeriksaan kesihatan berkala di Klinik Kesihatan Jelebu memanggilnya hospital walau pun terdapat satu sekolah menengah diantara Klinik itu dengan Hospital Jelebu.

Saya ingatkan kawan saya itu saya bimbang kekeliruan identiti ini boleh menjadi krisis antara hidup dengan mati. Bagaimana jika ada kes kecemasan di waktu malam dan seorang yang memerlukan rawatan kritikal dibawa ke Klinik Kesihatan. Di sana mereka dapati ia ditutup dan masa telah banyak terbuang sedangkan mereka boleh pergi terus ke mana-mana hospital sebenar. 

No comments: