Friday, March 20, 2020

Chloroquine untuk Covid-19?

Ubat Chloroquine yang dijual di Indonesia.

Saya terbaca berita di media sosial berpunca dari Indoensia bahawa sudah terjumpa ubat yang boleh mengubati penyakit Covid-19 yang menjadi berita hebat di seluruh dunia sekarang ini. Ubat itu bernama Chloroquine.

Chloroquine sudah digunakan untuk mengubati penyakit Malaria sejak Perang Dunia Ke 2 lagi. Saya pula mengenalinya di tahun 1969 semasa saya bekerja di Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM). Terdapat dua jenama Chloroquine di masa itu iaitu Darachlor dan Avlochlor. Darachlor lebih mahal, dari itu KKM banyak mengunakan Avlochlor sahaja.

Chloroquine bukan sahaja untuk mengubati Malaria, tetapi untuk mencegahnya. Oleh kerana saya bertugas sebagai Inspektor Kesihatan, saya gunakannya untuk tujuan yang kedua itu. Untuk Avlochlor seorang itu cuma mengambil dua biji ubat itu setiap minggu untuk mencegah Malaria.

Syarikat yang membuat Avlochlor ialah ICI yang kemudian menjadi CCM. Jadi orang-orang kampung mengenali Chloroquine sebagai 'ubat ICI' sahaja. Ini kerana di setiap pil Avlochlor tertulis 'ICI'.

Sekarang Malaria sudah terhapus di Malaysia, oleh itu saya ragu-ragu sama ada Chloroquine masih ada dijual di farmasi kita. Ia masih dijual di Indonesia kerana Malaria masih terdapat di negara itu (minta maaf jika saya salah).

Tetapi hapusnya Malaria di Malaysia bukan kerana Chloroquine. Ia terhapus kerana satu bahan kimia yang dipanggil 'Dieldrex'. 'Dieldrex' disembur di dinding rumah-rumah enam bulan sekali. Teorinya ialah setiap ekor nyamuk jenis Anopheles betina akan berehat di dinding setelah menghisap darah pesakit Malaria. Nyamuk itu akan mati bila perutnya yang penuh berisi darah itu tersentuh 'Dieldrex' di dinding itu. Dengan cara itu parasit Malaria yang ada dalam darah pesakit Malaria itu tidak dapat disampaikan kepada orang lain.

Chlroquine ialah ubat untuk mematikan pembawa Malaria jenis 'parasite' atau parasit . Sedangkan Covid-19 disebabkan oleh virus. Tak tahulah saya jika ubat kuno untuk parasit itu boleh digunakan untuk membunuh virus.

Tetapi kadang-kadang benda kuno inilah yang menyelamatkan kita. Dalam filem 'SKYFALL', James Bond 007 menyelamatkan dirinya menggunakan satu alat kuno dipaggil 'Radio'.

No comments: