Tuesday, March 24, 2009

Hujung minggu yang penuh makna



1. Perkahwinan di Melaka.


Pada Hari Ahad 22 Mac 2009 saya dan isteri bersama cucu-cucu kami Danial dan Fahim telah pergi ke Simpang Bekoh, Jasin, Melaka untuk perkahwinan adik angkat isteri saya Ustaz Fauzee. Sebenarnya Fauzee sudah kahwin di rumah keluarga isterinya di Kampung Duyung, Melaka Tengah pada 25 Januari yang lalu. Sila lihat pos saya di sini :

Dihari yang sama juga Firdaus iaitu adik kepada Fauzee bersanding di rumah keluarga isterinya di kampung yang berhampiran. Setelah selesai di rumah pengantin perempuan barulah Firdaus dan isteri bertandang ke majlis kedua-dua pengantin lelaki pula.
Takdir Allah pula menentukan bapa kepada Fauzee dan Firdaus meninggal dunia pada Hari Isnin 16 Mac 2009 yang lalu. Ibu mereka pula melayan tetamu perempuan. Jadi tinggallah Fauzee untuk menerima tetamu-tetamu utama yang diundang. Isteri Fauzee pula berada di rumah birasnya. Ini mengingatkan saya kepada peristiwa dua malam lepas di mana pengantin lelaki menerima jemputan.
Kenduri pengantin lelaki di adakan di Balai Raya Taman Kasturi, Simpang Bekoh. Saya ingin sangat mengambil gambar dua pasangan pengantin ini. Tetapi saya terpaksa balik awal untuk menghantar anak bongsu saya Anis balik ke asrama sekolahnya.
Inilah sahaja gambar-gambar yang saya sempat ambil.

Kain rentang pengantin dua pasang.


Papan tanda jalan di sebelah Balai Raya. Simpang Bekoh terletak di kaki Gunung Ledang.



Sireh, pinang, kapur, gambir, rokok biasa dan rokok daun serta tembakau disediakan untuk tetamu yang berhajat.



Balai Raya Taman Kasturi ini mengingatkan saya Balai Raya Semabok Dalam.


Backdrop. Keempat pengantin akan bersanding di sini.


Ustaz Fauzee menerima tetamu. Khabarnya apabila pengantin datang Fauzee akan menukar kepada pakaian pengantin.


3. Kg. Air Barok, Jasin, Melaka.

Sebelum balik ke Seremban kami singgah di Kg. Air Barok, Jasin, Melaka. Ceritanya ada di pos saya di blog ini :


No comments: