Monday, December 3, 2012

Ramai Hitler di antara kita.


Semasa remaja dulu saya suka melihat filem-filem perang, khususnya Perang Dunia Kedua seperti The Longest Day, The Guns of Navarone, Battle of the Bulge dan sebagainya. Tetapi saya tidak pernah ambil tahu mengenai orang yang memulakan Perang Dunia Kedua iaitu Adolf Hitler.

Baru-baru ini National Geographic melalui Astro telah menyiarkan siri Apocalypse: The Second Word War di ikuti dengan Apocalypse: The Rise of Hitler. Selama ini saya menyangkakan Adolf Hitler berkerjaya tentera sepenuhnya dan naik pangkat sehingga memerintah Germany atau Jerman. Kedua-dua siri itu membuktikan sangkaan saya salah.

Memang benar Hitler pernah menjadi askar Jerman semasa Perang Dunia Pertama. Dia tidak lahir di Jerman pun tetapi di Austria. Dalam tentera dia cuma berpangkat korporal, itu pun dia tidak memegang senjata kerana tugasnya ialah menghutus surat dari satu medan perang ke medan yang lain. Tetapi kerana keberaniannya dia dianugerah dengan 'Iron Cross' yang jarang diberi kepada anggota tentera pangkat rendah.

Beberapa tahun selepas tamat Perang Dunia Pertama Hitler memasuki politik. Tidak payahlah saya berpanjang lebar menceritakan kerjaya politiknya. Cukup saya memberitahu dengan politiklah Hitler berjaya sehingga menjadi Chancellor atau ketua negaranya. Tetapi dalam kenaikan itu tidak kurang pula musuh-musuhnya di luar dan dalam partinya dihapuskan.

Apabila menjadi ketua negara sudah tentu Hitler menguasai bala tenteranya. Semua Jeneral sekarang berada di bawah arahannya sedangkan jika Hitler terus menjadi tentera dengan pelajaran yang terhad dia mungkin tidak ke mana.

Hitler kemudian mengarahkan general-generalnya menyerang Eropah dan Afrika Utara di Perang Dunia Kedua. Pada mulanya bala tentera Jerman seperti tidak boleh ditahan kemaraannya. Tetapi siapakah Hitler disegi ketenteraan jika dibandingkan dengan General Eishenhower iaitu pemerintah tentera bersekutu (Allied Forces) yang menentangnya. 

Akibatnya Hitler banyak membuat keputusan yang salah. Antaranya tidak menyangka Allied Forces akan mendarat di Normandy, Perancis pada D-Day 4 Jun 1944. Dengan mendaratnya Allied Forcea senanglah mereka menolak tentera Jerman balik ke negara mereka dan mengalahkannya.

Begitu juga keputusan Hitler untuk menawan Russia sedangkan Napoleon sendiri tidak dapat menawannya. Akhirnya tentera Jerman tersepit. Di barat mereka ditolak oleh Allied Forces dan di timur oleh tentera Russia. Akhirnya setelah berpuluh juta manusia mati tentera Jerman dikalahlan. Untuk mengelakkan dari di tawan Hitler memilih untuk membunuh diri.

Setelah bersara dari tentera dengan khidmat cemerlang barulah General Eishenhower memasuki politik sehingga menjadi Presiden Amerika Syarikat.

Sebenarnya ramai orang yang sama seperti Hitler dalam negara kita. Persamaan yang saya maksudkan ialah memilih politik untuk naik ke atas sedangkan kelulusan mereka tidak seberapa. Saya mempunyai pengalaman sendiri dalam perkara ini.

Semasa bujang dahulu saya pernah tinggal dengan seorang yang tidak lulus Sijil Rendah Pelajaran (SRP) pun. Tetapi melalui politik dia sekarang mempunyai rumah besar, beberapa buah kereta dan dua orang isteri.

Kemudian semasa kerja saya mengenali seorang yang duduk merempat dalam sebuah gerai makanan kepunyaan jabatan saya. Mungkin dia diberi hak untuk menyewa gerai itu melalui politik juga. Saya telah berkali-kali pergi ke gerainya kerana sewa tidak dibayar. Dari itulah saya melihat sendiri kehidupannya yang agak daif.

Tetapi melalui politik dia telah mempunyai beberapa rumah dan kereta. Isteri pula asyik bertukar ganti. Sehingga isteri pertama yang sama-sama merempat dengannya dulu pun diceraikan.       

Tetapi syukurlah dua orang yang saya maksudkan tadi tidak menjadi wakil rakyat, baik di peringkat negeri atau parlimen. Kalau tidak mereka juga mungkin juga membuat keputusan-keputusan bodoh seperti Hitler.

1 comment:

Al-Manar said...

Regrefully, a number of those similar to the two you referred to have become YB's. Such people are causing problems to our people.

Kita peringkau tua cuma dapat melihat tanpa dapat membuat sesiatu yang berkesan.

Lama tak dengar berita dari ssaudara.