Wednesday, March 11, 2015

Biarlah orang kata saya menyibuk....

Saya mula prihatin kepada nombor jalan apabila menghantar sepupu kepada isteri saya kahwin di Alor Setar, Kedah pada tahun 1991. Di masa itu Lebuhraya PLUS belum siap sepenuhnya dan di Parit Buntar, Perak saya mengikuti biras saya yang sudah biasa dengan kawasan itu melencong ke kanan dan masuk ke Negeri Kedah untuk keluar semula di Sungai Petani. Tujuannya ialah untuk mengelak kesesakan lalulintas di Seberang Perai, Pulau Pinang.

Di Kedah keadaan jalan kurang baik dan arwah ibu mertua saya yang duduk di belakang asyik membebel mengenainya. Saya perhatikan nombor-nombor jalan bermula dengan huruf K dan dari itu saya tahu kami menyusur jalan-jalan negeri dan sudah tentu keadaannya tidak sebaik jalan persekutuan. Tetapi saya tidak menceritakan perkara ini kepada mertua kerana takut dia akan menjawab "Di Melaka (kampungnya) kenapa jalan semua baik?"

Ya, jalan-jalan di Melaka, baik jalan persekutuan atau jalan negeri baik-baik belaka dari dulu hingga sekarang.  

Sejak itu nombor jalan menjadi panduan saya hendak ke mana-mana. Apabila saya mula menggunakan GPS Navigator saya tidak lagi berpandu kepada nombor-nombor jalan. Tetapi apa yang meyakinkan saya ialah apa yang ditera dan disebut oleh Navigator itu selari dengan apa yang ada di atas jalan. 

Beberapa bulan dulu semasa pelancaran perumahan PR1MA oleh Y.A.B. Perdana Menteri Tan Sri Najib di Seremban saya telah mengambil gambar arah ke projek itu di Bukit Tembok, Seremban. Tetapi apabila saya teliti gambar, terdapat sedikit kesilapan di mana jalan Seremban - Port Dickson ditulis sebagai B3 iaitu satu jalan negeri di Negeri Selangor. Saya terus membuat aduan dan Alhamdulillah pihak JKR telah membetulkannya ke nombor yang betul iaitu 53.

Baru-baru ini apabila saya balik kampung ke Jelebu, saya perhatikan Jalan Sikamat yang sebelum ini tidak bernombor, telah diberi nombor 47. Ini bermakna ia telah dinaiktaraf menjadi jalan persekutuan. Saya pun mengambil gambar satu batu tanda (milestone) dengan tujuan menguji kawan-kawan saya di laman sosial Facebook. 

Semasa mengambil gambar saya sedar jarak yang ditulis di batu itu dan batu lain adalah salah. Contohnya di Bandar Warisan Puteri yang hanya 6 km dari bandar Seremban ditulis 12 km. Mana larinya 6 km lagi? Gambar itu saya poskan ke Facebook.

Walau pun kebanyakannya saya menerima komen yang positif, ada juga satu dua orang yang memberi komen negatif. Ada seorang itu menulis "Tak ado bondo lain yang lobih baik ko nak ditunjuk kek sini? (Facebook)" Tak tahulah saya jika apa yang saya tunjuk itu bondo bughok.

Tetapi bagi saya fakta atau maklumat kena betul dan tepat. Saya ada melihat di program 'Air Crash Investigations' di TV di mana sebuah pesawat terhempas kerana staff di Air Traffic Control (ATC) memberi maklumat kurang tepat kepada juruterbang. Baru-baru ini pula saya terbaca seorang staff yang menjaga ATC di KLIA tidur semasa pesawat MH370 hilang? Camno tu?

Mungkin di darat kesilapan di batu tanda tidak menyebabkan kemalangan. Tetapi beberapa tahun dulu Jalan Sikamat di Seremban pernah menjadi laluan Lumba Basikal Le Tour de Langkawi. Bayangkan perlumbaan itu melalui Jalan Sikamat sekali lagi. Di batu tanda 12 km agaknya para pelumba masih relaks. Tetapi 2 km di hadapan tiba-tiba mereka nampak papan tanda '4 KM TO FINISH'. Tak ke haru biru dibuatnya. Pelumba yang relaks di belakang mungkin tak terkejar pelumba di hadapan.

Berbalik kepada laluan 47 di Sikamat, Seremban, baru-baru ini saya menunjukkan gambar batu jalan itu kepada seorang kawan yang bekerja dengan JKR. Dia terperanjat dan mengatakan sebenarnya jalan itu ialah jalan negeri, Negeri Sembilan dan sepatutnyaa ada huruf N sebelum nombor 47.Camno tu? Kalau masuk periksa JKR Seremban atau Negeri Sembilan sudah 'fail'.

Mengenai jalan-jalan di Melaka, mengikut kawan saya tadi pihak berkuasa tempatan (PBT) di sana memberikan data-data setiap jalan, lama dan baru kepada JKR. Berdasarkan data-data itu JKR menyalurkan peruntukan kepada PBT. Itu sebabnya jalan-jalan di negeri itu baik-baik belaka.

Biarlah orang kata saya penyibuk. Bagi saya setiap fakta kena betul. 


Laluan Seremban - Port Dickson ditulis B3, satu jalan negeri di Selangor. Ia sudah dibetulkan.

Batu menunjukkan Seremban lagi 12 km, sedangkan ia cuma 6 km. Nombor 47 bermakna Jalan Sikamat sudah menjadi laluan persekutuan. Betul ke?

Inilah hasil kerja menyibuk saya. Data dibatu telah dibetulkan. Huruf N ditambah sebelum nombor 47 bermakna jalan ini ialah jalan negeri, Negeri Sembilan dan bukan Laluan Persekutuan. 11 (km) telah menjadi 7 (km). Orang Pantai dan Jelebu jangan risau. Soghomban dah jadi dokek 5 km.

No comments: