Saturday, March 21, 2015

Sampai bila kita asyik mementing diri?

Ini bukan tempat letak kereta, tetapi tempat kereta/bas/lori/motosikal mengisi angin dan air.  

Tengah hari tadi saya ke Bahau, Negeri Sembilan untuk kenduri kahwin anak kawan pesara saya. Di Paroi, Seremban saya mengisi minyak kereta. Saya perhatikan banyak kereta menunggu untuk di isi minyak. Saya bernasib baik kerana ternampak satu kereta sedang bergerak keluar dan saya pun mengambil tempatnya tanpa beratur.

Kemudian saya pergi ke tempat memasukkan angin. Saya perhatikan ada tiga kereta sudah diletak di situ, tetapi bukan untuk diisi angin. Pemandunya sama ada pergi ke tandas atau masuk ke dalam kedai stesen untuk membeli barangan atau mengeluarkan duit dari mesin ATM.

Sekali lagi saya bernasib baik kerana masih ada ruang untuk saya meletak kereta dan mengisi angin. Setelah diisi angin saya mengalihkan kereta ke depan kedai dan mengeluarkan wang dari mesin ATM tanpa menghalang sesiapa.

Sampai ke rumah kenduri sekali lagi saya bernasib baik kerana ternampak sebuah kereta hendak keluar dan saya menggantikan tempatnya, Dapatlah saya meletak kereta beberapa meter sahaja dari khemah kenduri.

Semasa makan saya terdengar beberapa kali juruacara majlis meminta tuan punya kereta bernombor sekian sekian mengalihkan kereta kerana menghalang, Sehingga semasa balik saya perhatikan ada kereta yang tadi disebut nombornya masih tidak dialihkan dan masih menghalang. 

Saya terfikir jika pemandunya sedang enak makan adakah dia hendak meninggalkan makanannya dan mengalihkan kereta? Tentu tidak, kerana jika di berbuat demikian silap-silap tempat duduknya akan diambil orang. Peduli apa orang lain susah.

Saya teringat kereta-kereta di stesen minyak tadi. Bukan sahaja di situ ada orang yang mementingkan diri, tetapi di majlis kahwin ini juga. Orang kita seolah-olah malas untuk berjalan jauh sedikit untuk meletak kereta yang tidak menghalang dan menyusahkan orang lain.  

Mungkin pemandu yang mementingkan diri itu ada membawa keluarga termasuk anak-anak bersama. Tidak malukah mereka kepada anak-anak mereka yang tahu tindakan bapa mereka adalah salah? Agaknya pemandu begini berbuat demikian setelah melihat bapa mereka berbuat demikian semasa kecil dulu. Akirnya perangai mementingkan diri ini akan berterusan ke anak cucu.

Untuk pengetahuan pembaca nombor kereta saya belum pernah disebut kerana menghalang kereta orang, melainkan sekali. Ini berlaku di Klinik Kesihatan Ampangan, Seremban beberapa tahun yang lalu. Bila saya keluar saya perhatikan saya 'menghalang' sebuah kereta Volvo yang dipandu oleh seorang lelaki Melayu tua. 

Mula-mula saya teringin untuk meminta kunci darinya kerana keretanya tidak dihalang oleh kereta saya pun. Cuma ruang antara keretanya dengan kereta saya agak sempit. Ini biasalah di Klinik Kesihatan Ampangan itu sehingga hari ini. Tetapi bagi pemandu Volvo ini ia masih tidak cukup untuk limusinnya keluar.

Apa saya buat seterusnya ialah memberinya ruang satu meter antara keretanya dengan kereta saya dan saya masuk semula ke klinik tanpa memandang mukanya. Kalau dia masih belum puas hati tak tahulah saya.

Untuk berlaku adil kepada manusia yang mementingkan diri itu, orang seperti pemandu Volvo ini pun ada dalam dunia ini.  

No comments: