Thursday, October 22, 2015

Pendekatan agama dalam mengawal penyakit berjangkit.

Timbulnya semula wabak Typhoid atau demam kepialu sekarang membawa kenangan saya semasa bekerja dulu. Dulu saya seorang pekerja kesihatan dan salah satu tugas saya ialah mengawal penyakit-penyakit berjangkit atau 'communicable diseases' seperti Typhoid. Selepas ini saya tidak akan menggunakan sebutan demam kepialu oleh kerana saya tidak diajar menggunakan sebutan itu. Saya akan menyebut Typhoid sahaja.

Typhoid ialah salah satu penyakit berjangkit. Semasa dilatih dulu ia menjadi salah satu penyakit yang saya belajar secara terperinci. Di masa itu demam denggi belum datang ke Malaysia. Kami di ajar cara mengawalnya secara saintifik, tetapi apabila saya sudah tamat latihan dan bekerja ada seorang kawan saya mengajar saya mengawalnya secara pendekatan agama.

Katanya setiap kali seorang itu ditimpa Typoid dia berkata 'Kamu mendapat penyakit ini kerana kamu makan najis'. Ya, Typhoid disebabkan oleh kuman yang bernama Samonella typhi yang terdapat dalam najis manusia. Biasanya ia disampaikan oleh pengendali makanan yang tidak mencuci tangannya dengan sempurna setelah ke tandas. Najis yang ada ditangannya akan hinggap ke makanan yang dihidang kepada ahli keluarga dan di premis-premis makanan kepada pelanggan.

Cara lain ialah lalat yang hinggap di najis untuk makan membawa najis yang lekat di kakinya dan menyampaikannya ke makanan manusia bila ia hinggap di situ pula.

Nisbah najis yang hinggap di satu pinggan makanan mungkin 0.0000001% tetapi jika ia membawa bersamanya kuman Salmonella typhi, itu sudah cukup untuk menyebabkan manusia dijangkiti Typoid.

Jadi apa hubungan agama dengan Typoid? Jawapannya ialah najis itu haram, walau bagaimana kecil nisbahnya. Kepada orang biasa kawan saya ini bertanya 'Apa hukumnya memakan benda haram (najis)?' untuk mengelaknya dia dari makan makanan disyaki dicemar oleh najis mengandungi kuman Salmonella typhi.     

Kepada pengendali makanan pula kawan saya ini bertanya 'Apa hukumnya menghidang makanan haram kepada pelanggan?'. 

Saya telah manggunakan kaedah pendekatan agama ini semasa mengawal penyakit Typhoid dan juga semasa memberi pendidikan kesihatan kepada pengendali makanan.

Masalahnya sekarang ialah kebanyakan pekerja-pekerja di gerai-gerai dan kedai-kedai makan di Malaysia ini ialah warga asing. Kementerian Kesihatan pula mengsyaki pekerja-pekerja asing inilah yang membawa wabak Typhoid di negara kita sekarang. 

Orang Melayu hanya bekerja di restoran makanan segera seperti McDonald's dan KFC. Itu pun ada pihak-pihak yang berkempen meboikot restoran-restoran makanan segera ini kononnya mereka menyokong Israel. 

Saya baru balik dari Johor Bahru dan mendapati warga Indonesia bukan sahaja bekerja di gerai-gerai tetapi juga di restoran stesen keretapi JB Sentral.

Saya pernah berhenti di satu restoran R & R di Lebuhraya Plus dan bertanya kepada seorang pekerja Indonesia di situ adakah dia menjalani kursus pengendali makanan?. Jawabnya 'Tidak, tetapi boss saya ada pergi'. Bossnya tentu orang Malaysia.

Soalnya adakah atau bolehkah bossnya menyampaikan apa yang dia belajar semasa kursus itu kepada pekerjanya. Atau sanggupkah dia bertanya 'Apa hukumnya kamu beri makanan haram kepada pelanggan kedai saya?' 

No comments: