Saturday, January 30, 2016

Saya sudah lama tak percaya pada SPRM.

Beberapa bulan dulu saya didatangi di pejabat oleh seorang yang mengaku dirinya seorang penuntut universiti. Saya tidak kuasa untuk meminta identitinya setelah sedar apa yang dia mahu dari saya tidak akan menjejaskan kedudukan saya sebagai seorang pesara kerajaan,

Dia sedang membuat kajian mengenai keberkesanan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia atau SPRM. Dia pun menanyakan beberapa soalan yang bagi saya seorang pesara kerajaan ini adalah soalan-soalan bodoh belaka. Saya pun menjawab dengan jawapan-jawapan bodoh pula.

Cuma diakhir sessi dia menyoal satu soalan yang membawa kenangan mengusik jiwa bagi saya. Soalannya adalah 'Pernahkan anda memberi rasuah?. Saya terus menjawab 'Ya'. Oleh kerana tiada soalan lain berkenaan perkara 'memberi rasuah' itu, dia tidak menyoal apa-apa lagi.

Kemudian giliran saya pula untuk menyoalnya. Saya tanya 'Adakah awak ingin tahu kepada siapa saya memberi rasuah?' Dia menjawab ingin tahu. Saya terus menambah 'Saya memberi rasuah kepada seorang pegawai SPRM', (dulu dipanggil Badan Pencegah Rasuah atau BPR.) Untuk tidak mengeruhkan keadaan saya tidak menceritaka apa-apa mengenai pemberian rasuah saya itu.

Ia berlaku lebih 20 yang lalu semasa saya bekerja dengan Majlis Perbandaran Seremban. Sebelum itu saya merobohkan sebuah gerai peniaga bangsa China yang dibina secara haram dan itu merupakan antara berpuluh gerai yang telah saya robohkan. Peniaga itu ada cuba merasuah saya supaya gerainya tidak dirobohkan tetapi saya menolaknya.

Selepas itu saya ditugaskan untuk menjaga Pasar Besar Seremban. Tidak sampai sebulan saya di situ pejabat saya menerima satu surat layang yang saya percaya ditulis oleh peniaga China itu. Dia mengadu kenapa gerainya dirobohkan sedangkan dia telah merasuah saya. 

Saya pun dipanggil oleh ketua jabatan saya dan saya menerangkan memang benar merobohkan gerai yang dimaksudkan, tetapi tidak pernah meminta atau diberi rasuah oleh sesiapa. 

Rupa-rupanya peniaga China itu menghantar surat yang sama kepada Badan Pencegah Rasuah, Negeri Sembilan. Saya tidak tahu sama ada terdapat dalang di pejabat saya di belakang isu ini kerana saya tahu ramai kakitangan pejabat saya tidak senang dengan saya.

Sebelum itu ingin saya ceritakan mengenai situasi di Pasar Besar Seremban dan juga pasar-pasar dibawahnya. Dari dulu hingga sekarang pengurusan pasar di MPS diketuai oleh seorang Inspektor Kesihatan (sekarang dipanggil Penolong Pegawai Kesihatan Persekitaran atau PPKP). Dia dibantu oleh beberapa orang Pengawas, Mandur dan Pekerja Am.

Di masa saya dulu ada seorang Pengawas yang setahu saya berpuluh tahun sehingga bersara cuma bekerja di Pasar Besar Seremban. Kerana memegang jawatan dalam parti UMNO dan dari itu sering berganding bahu dengan ADUN, ahli EXCO dan Menteri Besar sendiri dia seolah-olah menjadi 'untouchable' dan tidak boleh ditukar ke mana-mana.

Tidak sampai sebulan saya bertugas di Pasar Besar Seremban, Pengawas tadi memberitahu seorang pegawai BPR hendak berjumpa saya. Pengawas itu terus memberitahu bahawa pegawai BPR itu memberitahunya satu fail telah dibuka untuk saya di pejabat BPR. Saya pun hairan kalaulah benar saya sedang disiasat oleh BPR, mengapa pegawainya sanggup membocor rahsia itu kepada kakitangan bawahan saya.

Saya pun memanggil pegawai itu masuk ke pajabat saya di pasar itu. Saya bertanya adakah saya sedang disiasat? Dia tidak menjawab ya atau tidak tetapi mengatakan BPR ada menerima surat aduan mengenai saya sama seperti yang diterima oleh pejabat saya.

Dari pengalaman sebelum itu berdepan dengan peniaga-peniaga yang ingin merasuah saya, dia juga seolah-olah ingin sesuatu dari saya supaya dia boleh menutup kes itu. Saya pun memberi jawapan yang sama seperti yang saya berikan kepada ketua jabatan saya. Saya menambah jika dia ingin membiat siasatan lanjut saya tidak ada halangan. Dia boleh ke pejabat saya jika dia mahu. 

Beberapa hari kemudian dia datang lagi ke Pasar Besar Seremban dan berjumpa dengan Pengawas 'untouchable' tadi. Kemudian Pengawas itu datang berjumpa saya dan berkata adalah 'sial' jika seorang pegawai BPR datang ke mana-mana, termasuk datang ke pasar di mana kita bekerja. Dia pun meminta saya menutup 'sial' itu dengan 'menghulur' kepada pegawai BPR itu.

Tanpa memikir apa-apa saya pun mengeluarkan RM 200 dari dompet saya untuk 'dihulur; kepada pegawai BPR itu. Sejak itu saya tidak nampak muka pegawai BPR itu di mana-mana.

Beberapa minggu dan bulan selepas itu barulah saya sedar telah membuat satu kesilapan besar. Saya tidak takut kepada BPR tetapi saya sedar rasa hormat kakitangan bawah saya telah kurang. Si 'untouchable' tentu berfikir jika saya boleh memberi rasuah tentu saya juga menerima rasuah. 

Saya dari dulu lagi memang syak bahawa si 'untouchable' menerima rasuah secara berkala. Jika tidak bagaimana dia yang berjawatan rendah sanggup mempunyai tiga isteri? Saya juga telah banyak menutup 'lubang-lubang'nya di Pasar Besar itu. Dia jugalah yang bimbang akan 'sial' yang datang bersama mana-mana pegawai BPR.

Tidak hairanlah tidak sampai satu tahun saya ditugaskan di Pasar Besar Seremban saya telah ditukarkan. Saya mendapat tahu si 'untouchable'lah menjadi dalang penukaran saya itu dengan menggunakan pengaruh politiknya.

Si 'untouchable' meninggal dunia dua tiga tahun setelah bersara. Saya tidak tahu sama ada pegawai BPR itu masih hidup atau tidak. Tetapi dia telah membuatkan saya tidak percaya kepada BPR dan seterusnya SPRM. 

No comments: