Wednesday, May 4, 2016

Pengalaman Ke Taman Negara



Mandi di Lata Berkoh  (kredit gambar Zainal Abidin Ahmad)

Saya tertarik untuk pergi ke Taman Negara Malaysia setelah melihat filem 'Deliverance' arahan John Boorman dan dilakonkan oleh Burt Reynolds, Jon Voight, Ned Beatty dan Ronnie Cox. Filem itu mengenai empat orang kawan karib yang ingin melihat dan melayari satu sungai sebelum ia tenggelam akibat pembinaan satu empangan.

Itulah sebabnya dalam lawatan saya ke Taman Negara beberapa hari yang lepas pilihan pertama saya diantara beberapa pekej ialah menyusur Sungai Tahan dari muaranya di Sungai Tembeling sehingga Lata Berkoh dan balik. Bezanya dari filem 'Deliverance' ialah empat sekawan itu menurun sungai dengan mendayung kayak, sedangkan kumpulan saya sembilan orang menaiki perahu bermotor ke hulu dan hilir sungai.

Pengalaman menaiki perahu itu sambil melihat flora dan fauna semula jadi yang belum dirosakkan oleh manusia mengubatkan hati kami yang gagal menaiki 'Canopy Walk' pada paginya.

Saya tidak mahu mempromosi atau mengutuk Taman Negara hanya setelah berjaya menyusur sungai dan gagal menaiki 'Canopy Walk'. Cuma saya hendak menyatakan di sini beberapa kelemahan yang boleh diperbaiki:


1. KEMUDAHAN TELEFON.

Chalet di mana kumpulan saya tinggal hanya memberikan nombor telefon Telekom Malaysia. (TM). Beberapa kali sebelum pergi saya telah menalipon nombor yang diberi tetapi tidak berjaya. Sesampai sahaja di sana saya diberitahu kemudahan telefon TM memang terputus sejak beberapa hari. Camno tu TM?

Laluan telefon bimbit juga hampeh. Telefon bimbit saya hampir sepanjang masa memberi notis 'EMERGENCY CALLS ONLY'.

Sepatutnya pihak kerajaan mengutamakan khidmat telefon di tempat pelancongan seperti Taman Negara.


2. KEMUDAHAN INTERNET.

Chalet saya memberi kemudahan Internet tetapi khidmatnya juga hampeh. Ini ditambah lagi dengan keasyikan kakitangan chalet sendiri melayari internet melalui modem yang setatutnya dikhaskan kepada tetamu mereka.

Sepatutnya ada peraturan melarang kakitangan hotel atau chalet menggunakan peruntukan internet yang sepatutnya diberi kepada tetamu mereka.


3. CHALET TIDAK BERKERUSI.

Belum pernah saya tinggal di hotel atau chalet tanpa kerusi. Bila saya tanya kenapa kerusi tak ada jawapannya kerusi habis dijahanamkan oleh Mat Salleh yang mabuk. Kenapa tidak sediakan kerusi yang tahan sepak terajang?


4. POTONG GILIRAN.

Seperti saya katakan kumpulan kami gagal naik ke 'Canopy Walk'. Sebabnya senang saja iaitu ada orang potong giliran. Bila kami sampai di bawah struktur 'Canopy Walk' kami diminta mendaftar dengan memberitahu berapa orang ada dalam kumpulan kami. Secara jujur saya daftar kumpulan saya seramai sembilan orang. Kami diberitahu akan dipanggil apabila giliran kami tiba.

Tetapi saya perhatikan ada kumpulan sebelum kami yang jumlahnya asyik bertambah. Ada satu kumpulan atas nama BUAYA asalnya cuma 7 orang. Tetapi ini bertambah menjadi 17, kemudian 27 dan akhirnya 37. Kesimpulan saya si BUAYA ini pemotong giliran professional dan menerima bayaran dari siapa yang ingin naik dahulu. Di samping itu permohonan saya untuk diberi laluan dahulu atas dasar WARGA EMAS tidak dilayan.

Jadi bila masa kumpulan saya dapat naik? Ini kerana jarak antara pejalan kali di 'Canopy Walk' ialah 10 meter. Setiap orang pula saya perhatikan bergambar dulu sebelum berjalan. Setelah membuat perkiraan saya batalkan saja program naik 'Canopy Walk' ini kerana kami hendak menyusur sungai pada petangnya.

Cadangan saya ialah kakitangan PERHILITAN iaitu jabatan kerajaan yang bertanggungjawab terhadap Taman Negara hendaklah berhati-hati dengan orang seperti si BUAYA itu. Keutamaan kepada WARGA EMAS juga patut dipertimbangkan.

Sekian.

1 comment:

Abdul Hamid Hussin said...

Lon lantaih laie....ni dah tuo.....ontahlah kok lantaih eh