Saturday, October 28, 2017

Cattleya


Cattleya ialah sejenis bunga orkid yang banyak terdapat di Amerika Selatan. Dalam filem Colombiana pelakon utamanya, seorang perempuan bernama Cataleya meletakkan bunga Cattleya di badan setiap mangsa yang dibunuhnya. Tetapi setiap mangsa yang dibunuhnya adalah orang jahat belaka. 

Kisah bermula bila Cataleya semasa kecil melihat sendiri ibu dan bapanya dibunuh di negara asal mereka Colombia. Apabila besar Cataleya yang telah berpindah ke Amerika Syarikat (USA) membalas dendam dengan membunuh bukan sahaja pembunuh ibu bapanya, tetapi mereka yang setaraf dengan mereka. Pernah juga kerana ketiadaan bunga Cataleya telah melukis gambar Cattleya di badan mangsanya. 

Pihak berkuasa FBI yang buntu untuk mengetahui siapa pembunuh bersiri yang mereka cari akhirnya mendapat petunjuk apabila seorang 'cleaner' pejabat mereka mengatakan bunga itu berasal dari Colombia. Walau pun diakhir cerita pihak FBI berdepan dengan Cataleya, ia terlepas begitu sahaja. 

Saya tidak tahu sama ada orkid Cattleya ada terdapat di Malaysia. Walau bagaimana pun terdapat satu tempat di Malaysia yang diberi nama Cattleya. Cattleya di Malaysia ini asalnya kawasan belukar yang memanjang. Pada mulanya ia disyarat atau diwajibkan berkeadaan begitu sebagai zon pemampan atau 'buffer zone' antara kawasan kilang dengan kawasan perumahan. 

Dengan sendirinya zon pemampan ini sepatutnya tidak boleh atau haram diusik, apa lagi dimajukan dengan mendirikan apa-apa bangunan. Tetapi bak kata orang putih 'Laws are made to be broken', apa yang asalnya haram telah menjadi halal. 

Sekarang zon pemampan atau 'buffer zone' yang memisahkan kawasan perumahan dengan kawasan kilang sudah tidak ada lagi. Di tempatnnya dimajukan satu kawasan perniagaan yang diberi nama Cattleya. 

No comments: