Saturday, November 3, 2018

Macam naik keretapi ekspres.

Walau pun saya selalu ke Kuala Lumpur dan kawasan sekitar dengan menaiki KTM Komuter, LRT dan MRT,  bila ada kesempatan saya akan pergi arah selatan ke Tampin dan Gemas menaiki KTM Komuter dan ETS. Contohnya beberapa tahun dulu saya pergi ke Gemas dengan ETS untuk hadir di satu program Persatuan Pesara saya di sana. Pada awal tahun ini pula saya ke Tampin untuk menyampaikan beberapa dokumen kepada Setiausaha Persatuan saya di sana.

Dua hari lepas saya ke Hospital Tampin untuk menziarahi seorang kawan se kelas saya Mustafar. Mujur juga seorang lagi kawan kami Md. Shah mengambil saya di stesen keretapi Pulau Sebang(Tampin). Jika tidak terpaksalah saya menaiki teksi. 

Mungkin ada yang bertanya kenapa stesen tujuan saya dipanggil Pulau Sebang(Tampin)? Kerana ia terletak di pekan Pulau Sebang dalam Negeri Melaka. Pulau Sebang pula pula bersebelahan dengan pekan Tampin, Negeri Sembilan.

Kami bertiga dulu sama-sama bersekolah menengah di Sekolah Dato' Abdul Razak atau SDAR di Tanjong Malim, Perak. Sekarang kami sudah bersara dan menetap di Negeri Sembilan. Md. Shah di Tampin, Mustafar di Chengkau, Rembau dan saya di Sikamat, Seremban.

Menaiki KTM Komuter dari Seremban ke Pulau Sebang/Tampin seolah-olah menaiki keretapi ekspres. Maklum sahaja setelah setesen Sungai Gadut di Seremban cuma stesen Rembau yang berada di antaranya dengan Pulau Sebang(Tampin). Secara kebetulan sekolah kami SDAR sekarang sudah berpindah ke Sungai Gadut, Serermban.

Trek keretapi antara Seremban dengan Gemas pula adalah trek baru dan di beberapa tempat jajarannya pun baru dan lurus. Tidak hairanlah jika tren Komuter boleh lari sehingga 122 km se jam mengikut bacaan melaui program 'Waze' di telefon bimbit saya. Ini kelajuan yang tidak dapat dicapai oleh tren Komuter di laluan Kuala Lumpur - Seremban.  

Berikut ialah cerita bergambar saya pergi ke Tampin dan balik ke Seremban dua hari lepas.


Menunggu tren arah ke selatan di Platform 1 Stesen Keretapi Seremban. Sememangnya platform ini selalu kosong kerana kebanyakan penumpang menunggu tren ke utara di Platform 2 dan 3 seperti dalam gambar.

Menziarah kawan se kelas Mustafar di Hospital Tampin. Terima kasih Md. Shah yang memandu saya dari Stesen Keretapi Pulau Sebang/Tampin. Mustafar kata dia pernah berjumpa saya di beberapa mesyuarat selepas kami keluar sekolah, tetapi saya langsung tak ingat bila dan di mana.


Dalam KTM Komuter hendak balik ke Seremban. Oleh kerana saya naik di stesen permulaan, saya dapat memilih tempat duduk. Saya memilih koc kedua di belakang, di tepi tingkap yang tidak retak untuk menikmati pemandangan di luar. Antara yang cukup menghibur saya ialah suasana kampung di Rembau dengan ternakan lembu, kambing dan kerbau. Ini cukup berbeza dengan pemandangan di laluan Kuala Lumpur - Seremban, 

Mereka sama-sama naik di Pulau Sebang(Tampin) dengan saya, tetapi memilih untuk duduk di koc biasa, sedangkan ada koc-koc khas untuk mereka. Mereka lebih suka menikmati gajet dari melihat pemandangan di luar. Mungkin salah satu sebab mereka suka membelek gajet ialah untuk mengelakkan dari berasa bersalah jika tidak memberikan tempat duduk kepada mereka yang lebih memerlukannya.  

No comments: