Sunday, March 3, 2019

Kenapa ni, BSN?


BSH kata salinan boleh digunakan. BSN kata tak boleh.

Ia bermula apabila emak kesayangan saya meninggal dunia pada 16 Januari 2019 yang lalu semasa berusia 92 tahun. Sila baca tiga pos saya sebelum ini yang saya tulis khas mengenai arwah emak saya itu.

Semasa mengemaskini akaun BR1M emak secara atas talian atau 'online' beberapa tahun yang lalu saya telah menamakan diri saya sendiri sebagai warisnya. Ini kerana saya ialah anak emak yang paling tua masih hidup. Sekarang BR1M sudah ditukar nama menjadi BSH. Tak payahlah saya menerangkan apa makna BR1M dan BSH. Pembaca carilah di internet.

Saya ingat setelah BR1M ditukar menjadi BSH oleh kerajaan baru, tak ada lagilah Skim Khairat Kematian (SKK). Rupa-rupanya ada dan saya pun memulakan proses menuntutnya seminggu yang lalu.

Sijil kematian asal emak saya ada ditangan adik bongsu saya Razak. Oleh kerana BSH menyatakan di risalahnya bahawa salinan sijil kematian boleh digunakan untuk tuntutan SKK, saya pun minta Razak berikan saya satu salinan. Sijil asal itu biarlah dia simpan, untuk digunakan apabila perlu. Risalah BSH juga menyatakan tuntutan SKK boleh di buat di mana-mana cawangan BSN. Sekali lagi tak payahlah saya terangkan apa itu BSN.

Saya pun bawa salinan sijil kematian itu ke Cawangan BSN di Bandar Seremban. Di samping itu saya bawa sijil lahir saya yang asal ke bank tersebut untuk membuktikan bahawa saya adalah anak kandung kepada arwah emak saya.

Di meja hadapan BSN saya serahkan dokumen-dokumen seperti yang dikehandaki di risalah BSH. Tetapi alangkah terperanjatnya saya bila pegawai di meja itu hendak lihat sijil kematian emak saya yang asal. Dia tetap bertegas bila saya tunjukkan bahawa risalah BSH terang-terang menyatakan salinan surat kematian boleh diterima.

Tetapi tak apa juga bila dia menerima sijil lahir saya yang asal dan sama umurnya dengan umur saya iaitu 69 tahun. Jika dia mahukan sijil baru yang dikeluarkan oleh Jabatan Pendaftaran, tentu saya mengamuk.

Syukur juga kebetulan di masa itu adik saya Razak sedang berehat di rumahnya dan saya minta dia datang membawa sijil kematian emak yang asal. Seperti saya, dia datang ke BSN Bandar Seremban menggunakan kenderaan doa roda.

Setelah mengisi borang dan menunjukkan dokumen-dokumen yang dikehendaki, saya pun diberi tiket giliran dan diminta duduk depan kaunter bayaran. Tetapi dari maklumat dalam tiket, saya dapati ada 77 orang yang menunggu di depan saya. Saya pun menyerahkan kembali tiket itu kepada meja hadapan.

Esoknya pagi-pagi lagi saya sudah menunggu di cawangan BSN di Ampangan, Seremban. Bank hanya dibuka untuk khidmat kaunter tepat jam 9.03 pagi. Itu pun 'shutters'nya bergerak amat perlahan kalau dibandingkan dengan bank-bank lain. Sehinggakan ada seorang pelanggan tu membongkokkan dirinya dan masuk di bawah 'shutters' yang masih bergerak.

Kali ini cuma ada tiga pelanggan di hadapan saya. Dokumen-dokumen saya didapati teratur dan bila saya hendak dibayar secara tunai saya minta pegawai itu memasukkan duit khairat itu ke akaun BSN saya.

Saya sudah lama tidak mengemaskini akaun BSN saya. Perbankan internet BSN saya juga sudah tergantung. Tetapi syukurlah ia dapat diaktifkan semula dengan hanya menalipon pusat khidmat bank itu di Kuala Lumpur. Saya bimbang juga jika diminta pergi ke mana-mana cawangan atau mesin ATM mereka untuk tujuan tersebut.

Saya pun menghubungi adik-adik saya untuk membahagikan duit khairat ini sesama kami. Saya minta mereka memberikan nombor akaun bank masing-masing. Sambil itu saya cuba membuat pindahan wang ke satu akaun saya di bank lain.

Kecewa juga saya seketika apabila mendapati pindahan wang saya bukan saja tidak secara 'instant' tetapi saya dikenakan caj sepuluh sen. Kerana tidak mahu rugi sepuluh sen untuk setiap pemindahan kepada adik-adik saya, saya gunakan perbankan internet akaun saya di bank lain itu untuk membayar mereka.

Setelah lama tidak menggunakan mesin ATM di BSN, saya cuba menggunakannya dua hari lepas. Untuk sampai ke skrin di mana saya perlukan masukkan nombor PIN saya terpaksa menunggu sambil membaca beberapa skrin yang memberi maklumat tidak berfaedah kepada saya.

Bukan sahaja 'shutters' bergerak perlahan. Mesin ATM pun lebih kurang.

Kenapa ni, BSN?

No comments: