Saturday, March 30, 2019

Pen tidak berguna lagi.

Pen dakwat jenama PARKER yang masih saya gunakan.

Salah satu hobi saya sebelum bersara ialah menyimpan koleksi pen, khususnya pen berdakwat. Tetapi bila bersara saya dapati koleksi saya itu seolah-olah tidak berguna lagi. Ini kerana saya jarang-jarang menggunakan pen.

Cek dari akaun semasa pun sudah lama tidak diguna kerana saya banyak membayar melalui talian internet. Sehingga saya pernah menasihat kenalan-kenalan saya jika hendak membei hadiah atau cenderamata kepada seorang yang akan bersara, jangan beri pen kerana bagi orang pencen pen tidak berguna lagi.

Tetapi semuanya berubah bila saya mula aktif dalam persatuan pesara saya. Saya terpaksa menggunakan pen semula. Seterusnya saya mencari koleksi pen-pen lama saya dan saya terkejut bila mendapati kebanyakannya masih boleh digunakan. Ada yang pam dakwatnya tersekat kerana sudah lama tidak digunakan. Tetapi dengan pertolongan WD40 pamnya berfungsi semula.

Kebanyakan pen saya letak di pejabat dan cuma satu saya letak di rumah, iaitu yang digambar di atas.

Dua hari lepas ramai pesara kerajaan yang berumur lebih 70 tahun panik bila mereka mendapat tahu kena mengemaskini butir-butir peribadi. Butir-butir peribadi ini kena dimasukkan ke dalam satu borang yang kemudian dihantar ke Kumpulan Wang Persaraan atau KWAP di Cyberjaya. Akhirnya didapati cuma 218 orang pesara yang dikehendaki oleh pihak berkuasa pencen untuk berbuat demikian.

Dari kajian saya, salah satu sebab mengapa mereka panik ialah kerana terpaksa menulis semula. Dari pengalaman saya pula, kebanyakan pesara lanjut usia yang datang meminta pertolongan di pejabat menggunakan khidmat orang muda, contohnya anak mereka, untuk mengisi borang-borang. Jika tidak mereka meminta saya menulis bagi pihak mereka.

Mungkin itu sebab kenapa seorang dari 218 pesara yang diminta oleh pihak berkuasa itu tidak mengemaskini maklumat peribadinya. Baginya masa untuk menggunakan pen untuk menulis  sudah berlalu. Akibatnya pencennya ditahan untuk beberapa bulan.

Mujur juga anak-anaknya tahu mengunakan internet. Dari situ mereka dapat nombor telefon saya dan suami pesara itu menghubungi saya. Sila baca pos saya sebelum ini untuk mengetahu kisah selanjutnya. 

Sekian.

No comments: