Sunday, October 24, 2010

Bila pengadil tidak tahu (don't know) mengadil - Bahagian 3.

Jabatan-jabatan kerajaan ada program tahunan yang dinamakan Anugerah Khidmat Cemerlang, Tetapi bagi jabatan saya dulu, saya hanya boleh melabelkannya dengan satu perkataan - melucukan. Penerima-penerimanya sudah ditentukan awal-awal lagi. Kemudian markah akan ditetapkan untuk kakitangan ini, biasanya lebih dari 95%. Seterusnya barulah markah-markah kategori dicipta, biasanya dari 9/10 sehingga 10/10. Sehinggakan ada di satu tahun itu seorang kakitangan diberi markah 100%.  Ini bermakna dia diberi markah 10/10 untuk setiap kategori.

Beberapa tahun dahulu boss saya memanggil saya untuk membincang markah-markah yang hendak diberikan kepada seorang kakitangan yang sudah dipilihnya untuk menerima Anugerah Khidmat Cemerlang. Saya terus berkata "Beri dia markah 11/10 untuk setiap kategori untuk dia mendapat jumlah markah 110%." Boss saya terperanjat terhadap sindiran saya dan berkata "Kau ingat ini main-main ke?" Saya terus menjawab "Ada orang dapat 100%, jadi untuk mengalahkannya kenalah beri markah lebih dari 10/10 untuk setiap kategori." Boss saya terus menghalau saya keluar.

Beberapa tahun dahulu ada seorang kakitangan perempuan berbangsa Cina yang suka menyebut satu ayat mengandungi tiga perkataan keramat. Ayatnya ialah "I don't know." Tidak sah jika dia tidak menyebut ayat itu sekurang-kurangnya sekali dalam sehari. Bila kawan-kawan sekerja bertanya dia akan jawab "I don't know." Bila orang awam datang ke pejabat menanyakan sesuatu dia juga jawab "I don't know" atau "Saya tak tau." Entah apa yang dia "know" I DON'T KNOW.

Tetapi dalam pada asyik berkata "I don't know" ini dia diberi Anugerah Khidmat Cemerlang.

Bersambung.....

1 comment:

azahar said...

"I don't know " is a polite way of saying that I don't want to be committed.

Macam orang Australia, bila kita di sana dan tanya arah, mereka rata2 akan jawab I don't know...easier that way, tak payah nak bersuasah payah nak tolong a complete stranger!