Monday, March 2, 2015

Agaknya saya kena pakai tongkat.


Petang tadi saya menaiki KTM Komuter dari KL Sentral ke Senawang. Sejak KTMB mengenalkan tren Komuter enam koc keadaannya tidaklah sesak seperti dahulu. Tetapi mungkin kerana saya naik semasa waktu puncak (lebih kurang pukul 6.15 petang) saya terperangkap juga dalam kesesakan.

Mula-mula saya fikir masuk koc yang salah kerana ramai perempuan keliling saya. Saya sempat bertanya kepada seorang perempuan yang sama-sama berdiri dan dia menjawab tidak. Biasanya dalam keadaan begini ada penumpang yang menawarkan tempat duduk kepada saya. Tetapi nasib saya tidak begitu baik kali ini.

Saya perhatikan mereka yang duduk baik lelaki atau perempuan sama ada tidur, pura-pura tidur atau bermain-main dengan telefon pintar mereka. Mereka langsung tidak hendak tahu sama ada ada orang lain yang memerlukan tempat duduk dari mereka.

Apa yang cukup membengangkan saya ialah mereka yang duduk di tempat duduk yang berlabel seperti di atas. Ada tiga kerusi berderet di bawah label itu. Saya perhatikan ketiga-tiga penghuninnya tidak langsung menepati mana-mana ciri yang disyaratkan di label tersebut.

Mereka terdiri dari tiga orang perempuan Melayu muda-muda belaka, Dua daripadanya sama ada tidur atau pura-pura tidur. Tetapi jika tidur mereka tahu pula di stesen mana mereka patut turun. Seorang lagi pula asyik bermian dengan telefon bimbitnya. 

Pertama saya tidak puas hati kerana mereka tidak berada di koc-koc yang dikhaskan untuk perempuan yang tidak ditemani lelaki. Kedua mereka tidak mendukung kanak-kanak atau jelas mengandung seperti disyaratkan di label atas kepala mereka. 

Bagaimana pula saya? Betul saya tidak bertongkat atau berbalut kaki, juga seperti di label itu. Tetapi saya perhatikan dalam koc itu tadi sayalah yang paling tua dan sudah pasti sayalah PENUMPANG YANG PALING KURANG UPAYA seperti di label itu. Tetapi saya tidak dipedulikan.

Di Bandar Tasik Selatan seorang dari tiga perempuan itu turun dan seorang perempuan muda Melayu yang mula-mula berdiri menggantikannya. Apabila seorang lagi perempuan itu turun di Kajang baharulah saya dapat duduk.    

Agaknya lain kali saya kena pakai tongkat untuk mendapat perhatian!   

1 comment:

Abdul Hamid Hussin said...

Tak usahlah selagi tedayo....nanti dio kato kito menyamar pulak