Saturday, June 20, 2015

Jalan Bukit Putus dan Bukit Tangga bukan lebuhraya!

Jambatan di Jalan Bukit Putus. Saya ambil gambar ini pada tahun 2009 apabila dia baharu sahaja dibuka. Perhatikan jalan menurun arah ke Seremban satu lorong sahaja. Di jambatan ini juga berlaku kemalangan mengakibatkan tiga orang maut malam tadi.


Apabila sahaja Jalan Bukit Putus yang baru dibuka pada tahun 2009, saya telah menulis mengenainya di sini (sila klik). Kali ini saya terpanggil untuk menulis sekali apabila terbaca mengenai beberapa kemalangan di atasnya, antaranya membawa maut.

Negeri Sembilan adalah unik jika dibandingkan dengan negeri-negeri lain di Semenanjung Malaysia. Antaranya negeri kami mempunyai nombor. Juga kami tidak ada sungai yang sama nama dengan nama negeri. Tetapi satu lagi keunikanmya ialah negeri ini satu-satunya negeri yang dipisahkan oleh banjaran gunung.

Banjaran gunung yang dimaksudkan ialah Banjaran Gunung Besar atau the Main Range. Banjaran gunung ini memisahkan negeri Perak dengan Kelantan, Perak dengan Pahang, Selangor dengan Pahang dan akhirnya Negeri Sembilan dengan Negeri Sembilan. Oops, maksud saya Negeri Sembilan barat dengan Negeri Sembilan timur.

Secara spesifik Banjaran Gunung Besar memisahkan Daerah Seremban dengan Daerah Jelebu, Seremban dengan Kuala Pilah dan Rembau dengan Kuala Pilah. Ketiga-tiga pemisahan ini pula dihubungi oleh jalan-jalan bukit yang pada asalnya bengkang-bengkok tetapi sudah banyak diluruskan.

Jalan Bukit Tangga yang menghubungkan Seremban dengan Jelebu sudah hampir lurus. Jalan Bukit Putus yang menghubungkan Seremban dengan Kuala Pilah sudah lurus sepenuhnya. Cuma Jalan Miku yang menghubungi Rembau dengan Kuala Pilah masih bengkang-bengkok dan sempit.

Antara jalan-jalan itu Jalan Bukit Putus merupakan jalan yang paling sibuk. Kerana ia bukan sahaja menghubungkan Seremban dengan Kuala Pilah, tetapi Negeri Selangor dengan Negeri Pahang. Jalan ini cukup sibuk pada hujung-hujung minggu.

Tetapi ramai yang tidak sedar Jalan Bukit Putus dan Jalan Bukit Tangga bukan dilurus dan dibesarkan oleh Jabatan Kerja Raya (JKR) untuk menjadi lebuhraya seperti Lubuhraya Karak, contohnya.

Jalan Bukit Tangga di sebelah Jelebu empat lorong sepenuhnya. Tetapi di sebelah Seremban ada yang empat lorong, tiga lorong dan dua lorong. Jalan Bukit Putus pula tiga lorong sepenuhnya.

Di lain perkataan di Jalan Bukit Putus cuma laluan mendaki sahaja yang mempunyai dua lorong. Tujuannya semata-mata supaya kenderaan yang bergerak perlahan semasa mendaki dapat dipotong. Ia bukan dibuat begitu untuk dijadikan lebuhraya. Tetapi cubalah kita lihat di kedua-dua muka bukit itu. Setiap pemandu cuba menunjukkan kehandalan mereka dengan memotong dan memandu laju.

Menurun bukit tidaklah sesusah mendaki. Oleh itu di Jalan Bukit Putus jalan menurun di kedua-dua muka bukit cuma selorong sahaja. Setiap pemandu diminta bersabar dan tidak memotong semasa menurun.

Saya percaya kemalangan berlaku apabila pemandu kenderaan yang menurun tidak sabar dan memotong kenderaan yang perlahan di hadapannya. Apabila dia berbuat demikian di hari tidak baik ia bertembung dengan kenderaan mendaki yang dipandu laju seperti di lebuhraya.

Saya ingin berkongsi pengalaman apabila melalui Jalan Bukit Tangga dan Bukit Putus. Bila mendaki saya akan memotong kenderaan yang perlahan, kemudian saya terus ke lorong kiri. Biarlah kenderaan yang lebih laju dari saya (dan memikirkan jalan itu lebuhraya) memotong saya pula.

Bila sampai ke puncak bukit saya terus tukar gear kereta kepada 'N' dan biarkan kereta bergerak secara graviti ke kaki bukit. Saya cuma memotong semasa menurun jika betul-betul perlu.

Saya tidak pernah menganggap Jalan Bukit Putus dan Bukit Tangga sebagai lebuhraya. 

No comments: