Sunday, November 19, 2017

"Boleh tidak saya tukar bank?"


Dua minggu lepas saya didatangi seorang pesara yang ingin saya menyelesaikan masalahnya. Jika hendak tahu sila klik sambungan ini. Semalam pula saya menerima panggilan telefon dari seorang anak pesara yang mempunyai masalah yang sama. Tetapi dia hanya bertanya dan ingin mendapat jawapan dari saya.

Dia bertanya bolehkah seorang pesara itu menukar bank di mana duit pencennya disalurkan? Saya jawab boleh  dengan satu syarat. Syaratnya ialah pesara itu tidak terikat dengan pembayaran pinjaman dengan salah satu dua bank yang memberi pinjaman kepada pesara. Bank menyebut pinjaman itu sebagai pembiayaan peribadi.

Dia menjawab itulah masalahnya sekarang kerana ibunya, seorang pesara telah memohon pinjaman dari salah satu dua bank tersebut. Duit itu kemudian diberinya kepada seorang lain yang memerlukan. Pihak ketiga itu pada mulanya membayar balik amaun yang dipotong dari pencen ibunya. Tetapi sekarang orang yang ditolong itu telah menghilangkan diri. Sekarang ibunya ingin mengelak dari potongan bulanan oleh bank tersebut dengan menukar bank.

Saya nyatakan lagi jika sebelum ini pesara yang memohon pinjaman itu menggunakan bank lain untuk bayaran pencen, mereka disyaratkan menukar bank kepada bank yang memberi pinjaman itu. Sudah tentu permohonannya untuk menukar bank kali ini tidak mungkin diluluskan.

Pemanggil pun mengucapkan terima kasih atas penjelasan saya.

No comments: