Monday, November 20, 2017

"Saya tak dapat keluarkan duit pencen."


Beberapa hari lepas saya menerima panggilan telefon dari seorang perempuan mengadu dia tidak dapat mengeluarkan duit pencen suaminya. Katanya suaminya sedang terlantar di hospital dan tidak dapat pergi ke bank untuk mengeluarkan duit pencennya. Saya sangka suaminya memilih untuk menerima duit pencen melalui Skim B di mana dia terpaksa pergi ke bank tiap-tiap bulan. Saya pun memberikan nombor telefon Kumpuan Wang Persaraan atau KWAP kepada pemanggil itu.

Pagi tadi saya didatangi sendiri oleh isteri pesara tersebut. Setelah melayari laman web JPA Pencen saya dapati suaminya telah memilik untuk menerima pencen melalui Skim A di mana dia boleh mengeluarkan duit pencen bila-bila dia mahu. Masalahnya di sini pesara ini tidak mempunyai Kad ATM. Dia mengeluarkan duit melalui buku akaun. Saya fikir ini masalah bank dan bukan masalah yang boleh diselesaikan oleh KWAP. Walau bagaimana pun saya cuba menalipon KWAP.

KWAP memberitahu dalam kes ini pemohon kena mengisi Borang JPA.BP.CAB.003 di mana pencen akan dibayar kepada waris atau wakil melalui waran. Saya pun muat turun borang itu melalui internet dan memberikannya kepada pemohon. Untuk mencepatkan proses saya nasihatkannya untuk pergi sendiri ke pejabat KWAP di Cyberjaya. Inilah pertama kali saya berhadapan dengan kes seperti ini.

Kemudian timbul lagi satu masalah, kerana pesara dikehendaki menurunkan tandatangan di atas borang. Mengikut pemohon, suaminya tidak sedar diri dan adalah mustahil baginya untuk menurunkan tanda tangan. Saya sekali lagi menalipon KWAP dan diberitahu dalam kes ini cap jari pesara boleh digunakan.

Komen saya:

Memang ramai orang takut mempunyai Kad ATM. Alasannya mereka takut ditipu dan sebagainya. Tetapi bila terjadi kes macam di atas bukankah menjadi satu masalah dan menyusahkan orang yang kita sayang?

Saya masih ingat semasa saya dihantar berlatih di Japan pada tahun 2004 saya menyerahkan Kad ATM kepada isteri saya beserta dengan nombor PIN sekali. Bukan itu sahaja, saya serahkan telefon bimbit saya dan memintanya membuka setiap masa dan menjawab apa-apa panggilan.

Sekian. 

No comments: