Tuesday, May 18, 2021

FARMASI, KLINIK DAN HOSPITAL




10 MEI 2021

Saya sepatutnya mengambil bekalan bulanan ubat isteri saya di Klinik Sikamat. Tetapi entah macam mana, saya terlupa. Saya hanya menyedarinya beberapa hari kemudian.

13 MEI 2021 - HARI RAYA AIDILFITRI

Bila saya memberi ubat kepada isteri saya di pagi Raya, baru saya sedar satu jenis ubat tidak ada. Ubat itu pula hanya diambil di waktu malam sebelum tidur. Menyedari pejabat-pejabat kerajaan termasuk Klinik Kesihatan ditutup selama empat hari, saya terpaksa menunggu sehingga ia dibuka untuk mendapatkan bekalan seterusnya.

Sementara itu saya pergi ke satu Farmasi berdekatan rumah saya untuk mendapatkan ubat yang satu itu. Saya membelinya dengan harga hampir RM 40.00 (untuk minimum 10 biji) kerana ia dikeluarkan oleh satu syarikat ternama di dunia. Syarikat itu juga menyediakan vaksin untuk mencegah penyakit Covid-19 dan digunakan oleh Kerajaan Malaysia.

17 MEI 2021

Saya tahu Klinik Kesihatan di mana-mana sibuk pada hari ini setelah ditutup selama empat hari. Saya ke Klinik Kesihatan Sikamat lebih kurang jam 12 tengah hari dan mendapati ramai yang menunggu untuk mendapatkan bekalan ubat di Farmasi. 

Sebelum ini saya hanya menunggu lebih kurang 15 minit untuk mendapatkan ubat, tetapi kerana hari ini pelanggan ramai, saya terpaksa menuggu selama satu jam. Farmasi juga terpaksa dibuka sehingga waktu rehat makan tengah hari. Lagi melambatkan ialah apabila pegawai di Farmasi terpaksa menerangkan tentang dos dan jadual ubat walau pun ia sudah dicetak di tiap-tiap sampul atau kotak ubat.

Syukurlah bila tiba giliran saya, pegawai itu tidak menerangkan mengenai dos dan jadual ini. Mungkin dia faham saya sudah biasa dengan dos dan jadual ini. Dia cuma memberitahu tarikh saya patut datang kembali untuk mengambil ubat pada bulan hadapan.

18 MEI 2021

Hari ini ialah hari lahir ke 68 isteri saya, tetapi saya terpaksa membawanya ke Hospital Tuanku Jaafar, Seremban untuk dua perkara. Pertama untuk urusan mengambil darah dan kedua untuk di X-Ray. Kedua-duanya untuk mendapatkan bacaan sebelum pemeriksaan susulan penyakitnya di bulan hadapan. 

Pengambilan darah ditetapkan pada jam 2.00 petang, tetapi tidak ada masa ditetapkan untuk X-Ray. Saya cuba hubungi Klinik Darah untuk bertanyakan bolehkah saya datang awal. Saya dapat menghubungi Hospital Tuanku Jaafar, tetapi panggilan ke Klinik Darah tidak dijawab. Ini berulang selama tiga kali.

Saya terus membawa isteri ke hospital pagi tadi juga kerana kasihan dia tidak makan apa-apa sejak malam tadi (sebagai satu syarat sebelum diambil darah). Syukurlah mungkin kerana angkara Covid-19, Hospital Tuanku Jaafar tidak sesak dan saya pun dapat meletakkan kereta di kawasan hospital tanpa perlu menaikki bas 'shuttle'. 

Saya terus ke Klinik Darah yang dipanggil BILIK PERPATIH. Walau pun temujanji isteri saya ialah pada jam 2 petang, kami tetap dilayan. Isteri saya dikategorikan sebagai Warga Emas dan sepatutnya dilayan di Kaunter 3 (khas untuk Warga Emas). Tetapi saya perhatikan ada seorang perempuan muda bukan sahaja dilayan di kaunter ini, tetapi telah dipanggil lebih awal dari isteri saya, walau pun nombor gilirannya di belakang.

Saya bersangka baik dan tidak membantah, lebih-lebih lagi memikirkan saya datang awal dari waktu yang ditetapkan. Mungkin perempuan tadi juga seorang 'frontliner' untuk Covid-19. Tetapi seperti yang saya jangka, ada juga yang membantah. Yang membantah itu juga datang membawa isteri, seperti saya.

Bila tiba masa untuk isteri saya dipanggil, dia dilayan bukan di kaunter untuk Warga Emas, tetapi di kaunter untuk orang biasa. Mana-manalah.

Selepas ambil darah, saya pun pergi ke Klinik Radiologi untuk isteri di X-Ray. Saya tidak menunggu lama di sini. 

Sekian.





No comments: