Saturday, May 29, 2021

KENAPA TAK PANGGIL SAYA?


Kisah bermula pada Hari Isnin 24 Mei 2021 bila saya menerima cek elaun bulanan dari Bendahari NGO saya. Saya pun terus pergi ke bank untuk memasukkan cek itu ke mesin cek. Isteri saya menunggu dalam kereta yang saya letakkan di luar petak letak kereta yang penuh. Kebetulan di bank itu jugalah NGO saya menguruskan akaun dan saya menjadi salah seorang penandatangan cek itu.

Saya dapati mesin cek ditutup dan diletakkan notis memberitahu alamat cawangan-cawangan bank yang sama di mana saya boleh memasukkan cek tersebut. Bila saya cuba untuk menyerahkan cek di kaunter bank, saya dapati bank tersebut ditutup kerana Covid-19. Cuma mesin ATM dan CDM yang dibuka.

Oleh kerana tidak mahu bergerak jauh, saya pun pergi ke satu lagi bank di mana saya juga mempunyai akaun. Sekali lagi saya letakkan kereta di luar petak dan isteri saya menunggu di dalamnya. Saya padamkan nombor akaun yang sudah tertulis di belakang cek dan menggantikannya dengan nombor akaun di bank kedua ini. Saya masukkan cek ke dalam mesin.

Satu ketika dulu pengguna boleh menaip nombor akaun bank serta harga cek di mesin cek. Jika pengguna menaip nombor akaun yang salah, dia boleh tahu dengan serta merta. Mugkin untuk menjimatkan masa dan tidak mahu pengguna beratur rapat-rapat, bank-bank telah mengenepikan kemudahan ini. Mereka mungkin mengharapkan pengguna menulis nombor akaun yang betul di belakang cek.

Di hari esoknya, Selasa 25 Mei 2021, bila saya lihat akaun saya di bank kedua itu melalui komputer, didapati tiada rekod akan kemasukkan cek pada hari sebelumnya. Saya fikir mungkin kerana bank yang mengeluarkan cek itu masih ditutup akibat Covid-19. Saya langsung tidak terfikir akan kemungkinan saya telah memasukki nombor akaun yang salah di belakang cek. Jika itu berlaku sudah tentu saya akan menerima panggilan telefon dari bank, oleh kerana nombor telefon saya juga tertulis di belakang cek.

Hari kemudiannya, Rabu 26 Mei 2021 ialah Hari Kelepasan Vesak dan semua bank ditutup. Tetapi bila saya dapati pada hari Khamis 27 Mei 2021 cek saya itu masih belum diselesaikan, saya bertekad untuk pergi ke bank di mesin mana cek itu saya masukkan.  

Itulah yang saya buat pagi semalam, Jumaat 28 Mei 2021. Bila mengadu cek saya belum diselesaikan kepada pegawai bank di lobi, saya diminta pergi terus ke satu kaunter di dalam bank. Di situlah baru saya tahu cek saya tidak diselesaikan kerana terdapat sedikit kesilapan kepada nombor akaun yang saya tulis di belakang cek. Cek saya dipulangkan dan saya diminta menulis nombor akaun yang betul dan memasukkan semula cek itu ke dalam mesin.

Di sinilah saya ingin menyoal kenapa pegawai bank itu tidak memanggil saya melalui telefon bila mendapati saya telah membuat sedikit kesilapan? Tidakkah sekarang semua cek memerlukan nombor telefon penerima cek ditulis di belakangnya? Kalau dia telefon saya di saat mendapati nombor akaun saya salah, tak payahlah saya datang ke bank. Lebih-lebih lagi di saat Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sekarang bila pengguna tidak digalakkan memasukki bank untuk berurus di kaunter. 

Kalau dia sedikit pro-aktif, dia sendiri boleh membetulkan nombor akaun saya itu dengan menyemak nama saya di komputer depan matanya. Saya pasti tidak ada manusia lain yang mempunyai nama MAAROF BIN KASSIM di cawangan banknya. Kalau ada pun sudah tentu nombor akaunnya amat berbeza dengan nombor akaun saya yang cuma lari sedikit dari nombor akaun yang saya tulis.

Syukurlah saya tidak memerlukan wang tunai dengan segera. Bagaimana jika saya memerlukannya atau saya sudah berjanji akan membayar hutang kepada sesaorang dengan harapan cek saya itu diselesaikan dengan segera?

Saya fikir pegawai-pegawai kerajaan sekarang sahaja yang tidak pro-aktif. Ini dari pengalaman saya banyak berurus dengan jabatan kerajaan dalam aktiviti NGO saya sekarang. Rupa-rupanya pegawai-pegawai bank pun dua kali lima juga. 

Sekian.

No comments: