Sunday, May 23, 2021

KENAPA TAK SEKALI HARUNG?

Sijil vaksinasi isteri saya. Sedangkan saya belum menerima temujanji pun.

Setahu saya yang biasa menggunakan sebutan 'sekali harung' ialah orang Melaka. Orang Negeri Sembilan menyebutnya 'sekali gus' yang mempunyai makna yang sama.

Contoh 'sekali harung' ialah bila si abang ada 'girl friend' dan si adik perempuan pula ada 'boy friend'. Kenapa tidak diadakan majlis perkahwinan mereka 'sekali harung' iaitu di satu majlis di hari yang sama? Beberapa tahun yang lalu, saya pernah pergi ke satu majlis perkahwinan si bapa dan anak perempuannya 'sekali harung'. Si bapa mendapat pengganti kepada isterinya yang sudah meninggal dunia.

Saya bersyukur kerana akhirnya Kerajaan Malaysia mengadakan program vaksinasi untuk mengawal penyakit Covid-19. Seorang anak saya terkejut tentang adanya jawatan yang dipanggil 'Vaccinator'. Dia tidak sedar yang ayahnya ini dulu juga pernah menjadi seorang 'Vaccinator'. 

Ya, sebagai seorang Inspektor Kesihatan saya pernah 'vaccinate' orang-orang seperti berikut: 1. Pengembara antarabangsa yang memerlukan 'International Health Certificate'.  2. Pengendali makanan yang memerlukan suntikan mencegah penyakit 'Typhoid'.

Oleh itu sebagai seorang yang pernah menjadi 'Vaccinator' dan faham apa tujuan 'Vaccination', mustahil bagi saya untuk menolak program vaksinasi Covid-19 sekarang. Dari itu saya telah mendaftar untuk mendapatkan vaksin Covid-19 melalui aplikasi MySejahtera di telefon pintar pada 24 Februari 2021. 

Pada 19 April 2021 saya pula mendaftarkan isteri saya (sebagai jagaan saya) untuk divaksin. Selang beberapa hari selapas itu saya menerima telefon dari Hospital Tuanku Jaafar (HTJ) Seremban bertanyakan 'ID' atau kod pengenalan untuk MySejahtera saya. Katanya mereka hendak menggunakan kod itu untuk mendaftarkan isteri saya menerima vaksin Covid-19. 

Saya jawab 'ID' saya tidak lain dan tidak bukan ialah nombor telefon bimbit saya. Saya pun terasa menerima harapan bahawa akhirnya saya dan isteri akan divaksin. Beberapa hari selepas itu saya menerima satu lagi panggilan telefon untuk menghantar isteri divaksin pada 30 April 2021. Saya sempat bertanya bila pula saya akan divaksin. Pemanggil di talian menjawab, itu saya kena tunggu giliran. Isteri saya didahulukan kerana dia dikategori sebagai berisiko tinggi.

Dipendekkan cerita, isteri saya pun diberi dos pertama pada 30 April 2021 dan dos kedua pada 21 Mei 2021. Sedangkan saya belum menerima apa-apa petunjuk akan divaksin.

Di sinilah saya ingin bertanya "Kenapa saya dan isteri saya tidak divaksin sekali harung?". Memang benar kategori kami lain-lain - saya sebagai seorang warga emas dan isteri saya warga berisiko. Tetapi bukankah kerajaan inginkan kita kurang bergerak. Sehinggakan motto untuk Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ialah "Stay safe, stay home". 

Tetapi dengan tidak membenarkan saya menerima vaksin sekali harung dengan jagaan atau isteri saya, akan hanya menyebabkan saya lebih bergerak. Kerana setiap kali saya 'leave home', saya akan jadi 'unsafe'. Jika sekali harung, saya dan isteri akan hanya ke pusat vaksinasi sekerap dua kali. Tetapi nampaknya kekerapan itu akan menjadi empat kali. 

Sekian

No comments: