Monday, March 7, 2011

Merlimau - Bahagian 3

Setahu saya dan juga dari pengalaman menjadi pegawai Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) Pusat Penamaan Calon dan Pusat Penjumlahan Rasmi Undi ialah di mana Pegawai Pengurus Pilihnraya biasa bertugas. Tidak semestinya kedua-dua pusat itu bangunan yang sama. Biasanya Pegawai Pengurus Pilihanraya ialah Pegawai Daerah atau lebih dikenali sebagai DO. 

Oleh itu jika mengikut amalan biasa seperti di atas, sepatutnya Pusat Penamaan Calon dan Pusat Penjumlahan Rasmi Undi untuk Piihanraya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Merlimau baru-baru ini diadakan di Bandar Jasin oleh kerana Pegawai Pengurus Pilihanrayanya ialah Pegawai Daerah Jasin. Saya hairan juga pada mulanya bila mendapat tahu kedua-dua pusat itu ialah bangunan yang sama iaitu Dewan Platinum Politeknik Merlimau. Dalam ingatan saya inilah pertama kali situasi seperti ini berlaku di satu PRK. Sebagai perbandingan Pusat Penamaan Calon dan Penjumlahan Rasmi Undi untuk PRK DUN Kerdau yang diadakan selari dengan PRK Merlimau ialah di bandar Temerloh dan bukan di Kerdau sendiri.

Sebenarnya 'pertukaran' ini melambangkan kehebatan Merlimau sendiri. Apa yang ada di Jasin yang tidak ada di Merlimau? Jika kita ke Merlimau dari Lebuhraya Plus dan Lebuhraya AMJ kita tidak akan sedar bahawa Merlimau ialah sebahagian dari Daerah Jasin. Malah jika kita datang dari Bandar Melaka lebih mudah ke Merlimau dari ke Jasin. 

Merlimau sudah mempunyai infrastruktur dan kemudahan yang cukup sehingga tidak perlu calon-calon mendaftar di Jasin dan pengumuman siapa yang menang dibuat di sana. Di hadapan Politeknik Merlimau tersergam masjid baru Merlimau yang memudahkan petugas-petugas PRK dan media massa untuk bersolat. Mungkin di Pilihanraya Umum nanti penamaan calon untuk Parlimen Jasin dan DUN-DUN di dalamnya diadakan di Merlimau. Mengapa tidak?

Oleh itu memang susah untuk mana-mana parti pembangkang merampas DUN Merlimau dari parti kerajaan. Tidak cukup dengan menjanjikan syurga. Tidak cukup dengan membawa seorang penulis lirik lagu yang berkempen sambil menyanyi, yang menganggap parti barunya itu agamanya. "aku menganuti (parti barunya)...." katanya. Dia sendiri tulis, bukan saya pandai-pandai cerita. Jadi selama ini dia menganuti agama apa? 

Cukuplah tu, nanti ada pulak yang marah. Supaya tak bosan saya sertakan bersama-sama ini beberapa gambar yang saya ambil sehari sebelum hari mengundi.

Di persimpangan Lebuhraya AMJ

Salam ke Selamat Tinggal? Teringat lagu  'Hello Goodbye' The Beatles.

Polis tak marah saya ambil gambar sambil memandu.

Jalan Jasin - Merlimau. Dulu tak sibuk macam ni.

Sapo pacak bondegho Noghi Somilan tu? 

Nampak kaunter SPR di bandar Merlimau.

Bandar Merlimau. Sebelah kiri tu Klinik Kesihatan lama.

Ini rumah kampung isteri saya. Tidak payah dijelaskan siapa menyewanya semasa PRK ini.

Tak ubah pun!!!

Jalan di hadapan rumah kampung isteri. Sekolah itu dijadikan tempat mengundi.

Rumah Penghulu Mat Natar, juga dikenali sebagai Rumah Merlimau.

Lagi Rumah Merlimau.

2 comments:

Dalina said...

meriahnyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

melayuangkat said...

Asalamualaikum Tuan Haji,

Hebat gambar-gambar dan posting ini. Melaka memang negeri yang maju dalam serba serbi, Syukur Melaka dapat KM seperti Datuk Ali Rustam.

He is the most hardworkng KM or MB of Malaysia. Keep up the good work.

Semoga Allah swt akan terus memberkati Melaka dan Malaysia amnya.