Wednesday, October 19, 2011

Duduk kat rumah lagi baik.

Malam tadi saya tengok dua perlawanan bola secara langsung di TV serentak. Satu melibatkan pasukan negeri saya Negeri Sembilan di Kuala Terengganu dan satu lagi melibatkan pasukan yang juga tetap di hati saya. Pasukan yang saya maksudkan ialah Selangor iaitu negeri di mana arwah ayah saya dilahir dan dibesarkan. 

Sudah tentu perhatian saya lebih kepada perlawanan melibatkan negeri saya. Tetapi sekali sekala saya menukar saluran TV untuk melihat perlawanan yang melibatkan pasukan Selangor. Di akhir perlawanan  perasaan saya bercampur antara suka dan duka. Saya gembira kerana Negeri Sembilan menang di tempat lawan dengan jaringan 2-4. Ini bermakna jika mereka kalah 0-2  atau 1-3 pun di Paroi nanti mereka tetap ke perlawanan akhir dengan pertolongan jaringan gol di tempat lawan.

Tetapi hati saya juga sedih melihat pasukan Selangor kalah 0-2 di tempat sendiri. Ini bermakna Selangor pula kena membuat jaringan sekurang-kurangnya 1-3 di tempat lawan untuk masuk pertandingan akhir. 

Tetapi yang menyedihkan saya juga ialah apabila melihat keadaan padang di Stadium Shah Alam di mana perlawanan di adakan. Rumputnya tidak hijau lagi dan ternampak tompok-tompok perang di sana-sini. Teringat saya lagi jika tidak ada pertukaran rancangan stadium yang sama juga akan menjadi tempat apa yang dinamakan Perhimpunan Sejuta Ummah pada hari Sabtu nanti. Saya terfikir jika sejumlah 25 pemain dan pengadil boleh meyebabkan keadaan padang begitu rupa bagaimana pula dengan sejuta orang?

Dari itu saya nasihatkan kepada penganjur supaya batalkan sahaja niat nak berhimpun di stadium itu. Ia hanya akan menambahkan ketegangan yang telah ada. Duduk di rumah lagi baik.

P.S. Saya tidak duduk di rumah di waktu itu kerana hendak ke Shah Alam juga. Tetapi bukan untuk membuang masa berhimpun. Saya ke majlis pernikahan adik kepada menantu saya. 


1 comment:

Abu Nu'man said...

rasanya derang takde la berkumpul tgh padang...letih nak berdiri lelama tu...duduk kat seat grandstand je la kot