Tuesday, December 6, 2011

Mencari Perigi Beracun

Ia bermula apabila saya hendak mencuba lebuhraya baru  yang lebih dikenali sebagai LATAR mengubungi Kuala Lumpur dengan Kuala Selangor . Kebetulan saya berada di rumah anak saya Ina di Saujana Utama kerana kenduri kesyukuran anaknya Haziq yang baru berkhatan. Saya bawa cucu-cucu saya Danial, Haziq dan Fahim bersama. Baik juga tu kerana mereka tidak mengacau kerja-kerja mengemaskan rumah yang baru lepas kenduri.

Sesiapa yang ke Kuala Selangor tidak sah kalau tidak ke Bukit Malawati. Oleh kerana hujung minggu kenderaan tidak dibenarkan naik ke atas bukit dan kami menaiki tram kelolaan Majlis Daerah Kuala Selangor ke sana.  

Selepas memberi makan dan bergambar dengan monyet kami masuk ke muzium di situ. Antara yang dipamerkan di muzium ialah gambar-gambar bahan sejarah yang terdapat di Bukit Malawati. Cucu-cucu saya tertarik dengan Perigi Beracun setelah membaca penerangan mengenainya dan meminta saya menunjukan sendiri perigi tersebut. 

Keluar sahaja dari muzium kami berjalanan kaki turun bukit untuk melihat sendiri bahan-bahan yang hanya digambarkan dalam muzium. Antaranya Batu Hampar, Busut Malawati  dan Makam Diraja. Tetapi kami tidak berjumpa dengan apa-apa perigi. Bagi cucu-cucu saya perigi ialah benda yang asing bagi mereka, apa lagi perigi beracun. Naluri ingin tahu mereka mendesak saya mencari perigi tersebut sampai dapat.

Akhirnya kami turun ke pangkal bukit tanpa berjumpa Perigi Beracun. Supaya tidak menghampakan mereka kami menaiki semula tram. Kali ini saya merayu kepada pekerja-pekerja Majlis Daerah supaya membenarkan kami naik semula tanpa bayaran dan rayuan saya diterima. Sampai sahaja di stesen atas bukit kami berjalan kaki turun bukit melawan arah kenderaan untuk mencari Perigi Beracun. Akhirnya kami berjumpa juga dengannya. 

Dari Laluan Persekutuan 54 ke E 25 di kanan.

Dah sampai Kuala Selangor.

Kami naik tram ini ke Bukit Malawati.

 Saya naik tram. Itu cucu saya Fahim yang suka merajuk.


Gaya mereka di atas Bukit Malawati.

Mercu tanda Bukit Malawati, rumah api.

Monyet hitam atau 'Silver-eared leaf monkey' merenung saya. Sebenarnya monyet ini baik.

Haziq menyerahkan kacang hijau kepada monyet. Terima kasih 'ziq'.

Mana satu monyet?

Ini monyet jenis 'macaque' yang jahat.  

Bergaya depan muzium.

Batu Hampar atau Bed Rock.

Busut Malawati.

Akhirnya berjumpa Perigi Beracun.





No comments: