Wednesday, November 14, 2012

Mak bapak dia orang dah beli petak tu ke?

Tak cukup kaki lima, petak letak kereta pun dia kebas!

Macam mana nak letak kereta? Nanti terlanggar tiang!

Sapa berani usik aku?

Dulu saya lama tinggal di Taman Paroi Jaya, Seremban. Tetapi sekarang saya telah meninggalkan taman itu selama enam tahun selepas bersara.

Baru-baru ini saya singgah sebentar di taman itu. Saya perhatikan ada perubahan di bahagian kedai yang dua deret itu. Jalan di hadapan kedai telah dijadikan jalan sehala. Tempat letak kereta juga telah dilukis petak-petaknya. Sudah tentu ia disediakan oleh Majlis Perbandaran Seremban, iaitu jabatan saya dulu.

Tetapi apa yang menyakitkan hati saya ialah sekurang-kurangnya tiga unit kedai telah menjadikan petak-petak letak kereta di hadapan kedai mereka sebagai hak mereka. 

Meletakkan barang-barang di kaki-lima itu sudah biasalah, walau pun menjadi kesalahan di bawah Akta Kerajaan Tempatan dan Akta Parit, Jalan dan Bangunan. Tetapi bagi saya mengambil petak letak kereta awam dan menjadikannya seperti hak sendiri sudah melampau. 

Semasa saya bekerja dulu benda-benda begini menjadi pantang bagi saya. Sesiapa boleh bertanya kepada kawan-kawan saya yang masih bekerja di situ. Saya bukan setakat mengeluarkan saman kepada pekedai-pekedai begini. Saya telah merobohkan beberapa struktur yang di bina di tempat-tempat awam. Ada yang saya lakukan selepas menghantar notis dan ada juga tanpa apa-apa notis.

Bagi tindakan tanpa notis, apabila dicabar jawapan saya senang sahaja. Saya akan tanya balik 'Bila tuan bina (struktur) ini adakah tuan beri notis pada kami? Jadi padanlah jika saya merobohkannya tanpa notis juga'.

Saya hairan kenapa penduduk-penduduk yang pernah menjadi jiran saya dulu takut untuk melunaskan hak mereka. Sudah tentu mereka segan, takut, malu dan sebagainya untuk mengadu kepada pihak berkuasa.  

Waki Rakyat juga di mana? Adakah Yang Berhormat takut hilang undi dan membiarkan pengundi-pengundi YB merana dalam senyap?

Atau mungkinkah mak bapak pekedai-pekedai itu telah membeli petak-petak letak kereta itu? Kalau ia dari siapa?


No comments: