Wednesday, August 27, 2014

Antara imej dengan kebajikan.

Dulu ada tempat melepak

Sekarang dah tak ada. Gambar dengan ihsan Sunny Wong

Bebarapa bulan dulu saya terbaca cerita mengenai mereka yang dipanggil gelandangan di pusat bandar Kuala Lumpur. Baru saya tahu gelaran bagi mereka yang tidak mempunyai tempat kediaman tetap dan tidur merata-rata ialah gelandangan.

Sebagai satu langkah supaya gelandangan tidak merosakkan imej Kuala Lumpur kerajaan telah mengharamkan apa yang dipanggil 'soup kitchens' untuk berada dalam pusat bandar. Kononnya kehadiran 'soup kitchens' ini di Kuala Lumpur menggalakkan gelandangan dengan cara memberi makanan percuma kepada mereka.

Maka timbullah bantahan terhadap tindakan kerajaan itu. Antaranya mereka menuduh kerajaan lebih mementingkan imej dari kebajikan. Mengikut mereka sepatutnya kerajaan prihatin terhadap kebajikan golongan gelandangan ini.

Cerita yang sama berlaku di tengah-tengah bandar Seremban, tetapi dalam bentuk lain. Ada sebuah kompleks perniagaan terletak di tengah-tengah bandar Seremban dan dibina lebih kurang 20 tahun yang lalu. Sejak dibina ia menyediakan tempat duduk kekal di kaki lima kompleks. Mungkin tujuannya ialah supaya sesiapa yang tidak berhajat untuk memasuki kompleks untuk membeli-belah boleh duduk menunggu di situ sementara pasangan atau sahabatnya berada dalam kompleks. Contohnya seorang suami boleh duduk di situ dengan anak-anak sementara isterinya membeli belah dalam kompleks.

Seperti kebanyakan kemudahan awam yang disediakan dalam negera ini, baik oleh kerajaan atau pihak swasta kemudahan tempat duduk itu disalahgunakan. Kebelakangan ini ia bukan digunakan oleh mereka yang menunggu pasangan atau sahabat mereka, tetapi oleh segolongan orang-orang tua untuk melepak. Sila lihat gambar pertama di atas. Tidak mungkin empat orang yang melepak itu menunggu isteri-isteri mereka membeli-belah.

Itulah sebab agaknya komplek itu baru-baru ini telah merobohkan tempat duduk itu seperti boleh di lihat digambar kedua. Sudah tentu ada suara-suara sumbang mengutuk tindakan pengurusan kompleks itu. Mereka menuduh kompleks itu lebih mengutamakan imej mereka dari menjaga kebajikan.

Untuk pengetahuan, bandar Seremban seolah-olah mati di sebelah malam. Orang Seremban lebih selesa menghabiskan malam mereka di luar pusat bandar seperti di Seremban 2 atau Senawang. Mungkin kehadiran pelepak seperti digambarkan menyumbang kepada keadaan ini. Itulah salah satu sebab agaknya mengapa pengurusan kompleks ini merobohkan tempat duduk itu. Mungkin mereka ingin menarik semula orang-orang Seremban supaya menghabiskan waktu malam mereka di pusat bandar seperti dua puluh tahun dahulu.

Secara peribadi saya menyokong tindakan kompleks itu. Pertama saya bukan jenis pelepak. Perkataan 'lepak' dan 'melepak' tidak ada dalam vokabulari saya. Kedua isteri saya pernah berkara beliau merasa janggal berjalan di hadapan sebaris lelaki yang duduk di mana-mana, lebih-lebih lagi jika mereka duduk dengan tujuan tidak lain dari melepak.

Sekian.   

No comments: