Wednesday, August 6, 2014

Politik dan jenayah adalah sama

Satu adegan dalam filem The Godfather, Part III

Saya seolah-olah hilang idea untuk menulis di awal bulan Syawal ini. Sekarang negara kita hebat menceritakan mengenai dua perkara. Pertama saranan memboikot produk dari syarikat-syarikat yang mempunyai hubungan dengan Israel. Kononnya duit yang kita gunakan untuk membeli produk mereka itu akan dihantar ke Israel yang menggunakannya membeli senjata untuk membunuh orang Islam di Gaza. Kedua cerita krisis jawatan Menteri Besar, Selangor. 

Kebetulan esok saya akan bertolak ke Shah Alam, ibu negeri Selangor untuk menyertai satu persidangan perwakilan NGO. Malam lusa kami akan dijamu di satu majlis makan malam di mana DYMM Sultan Selangor menjadi tetamu kehormat. Inilah kali kedua saya menyertai persidangan perwakilan NGO ini. Tahun lepas ia diadakan di Kangar Perlis di mana DYMM Raja Perlis menjadi tetamu kehormat jamuan makan malam. 

Persidangan di Kangar ditutup dengan rasmi oleh Menteri Besar Perlis. Tetapi saya tidak tahu sama ada persidangan di Shah Alam akan melibatkan Menteri Besar Selangor, lebih-lebih lagi Menteri Besar sekarang sedang mengahadapi krisis politik.

Semasa persidangan di Perlis tahun lepas seorang dari kami yang sepatutnya pergi menarik diri di saat-saat akhir. Dia seorang bekas wakil rakyat an sudah tentu seorang politik. Penarikan dirinya menyebabkan NGO kami sedikit kerugian kerana kami ke sana dengan bas eksekutif yang tiketnya pergi balik sudah ditempah awal-awal.

Semasa di Perlis juga saya cuma seorang ahli biasa, tetapi kali ini saya menjadi setiausaha NGO ini dan terlibat dalam mengatur pemergian ke Shah Alam. Mengikut perlembagaan, perwakilan untuk tempoh tiga tahun adalah orang yang sama. Dari itu saya pun menawarkan bekas wakil rakyat itu untuk turut sama. Dia berjanji akan memberi jawapan boleh pergi atau tidak. Tetapi oleh kerana sehingga semalam saya tidak menerima apa-apa jawapan saya pun merendah diri menghubunginya dan dia memberi jawapan akan turut sama. Tetapi pagi tadi dia menalipon memberitahu sebaliknya. Dia tidak dapat pergi kerana ada hal lain katanya.

Tak apalah, kali ini NGO kami tak rugi apa-apa kerana elaun akan diberi kepada mereka yang pergi sahaja. Cuma tentu ada ahli lain yang marah kerana seperti tahun lepas sekali lagi dia menarik diri di saat-saat akhir dan pengganti tidak dapat dicari.

Saya tidak suka bercerita mengenai politik, tetapi itulah satu pengalaman saya dengan orang politik di awal bulan Syawal ini. Kebetulan di tempat di mana saya akan bersidang esok politik negerinya juga sedang bergolak.

Untuk mereka yang minat kepada politik saya cadangkan mereka melihat filem The Godfather dari Part I hingga ke Part III. Dari itu cuba bandingkan tipu menipu, pembohongan, belot membelot, janji tinggal janji, tikam belakang, pilih kasih dan sebagainya yang terdapat dalam filem-filem itu dengan politik semasa. Bandingkan juga peranan Godfather dengan Perdana Menteri atau Menteri Besar.

Bila percubaan untuk menjatuhkan seorang Godfather gagal, yang cuba menjatuhkannya akan membunuh diri. Cuma saya ragu sama ada ia akan berlaku di sini?

Tidak hairanlah dalam filem The Godfather Part III, Godfather menyebut 'Politics and crime, they're are the same thing'. 

No comments: