Sunday, July 19, 2015

Berdosakah saya kalau berterus terang?

Di dua hari raya saya dituduh melakukan satu dosa. Dosa saya ialah kerana menulis mengenai pengalaman buruk berbuka puasa di satu dewan di pertengahan bulan Ramadan. Sila klik di sini untuk mengetahunya.

Sama ada saya berdosa atau tidak biarlah Allah yang memutuskannya. Tetapi saya cuma ingin berterus terang. Untuk pengetahuan semua, beberapa hari selepas saya menulis itu seorang pegawai dewan itu telah menalipon saya meminta maaf kerana diberi layanan yang tidak sepatutnya. 

Dia menawarkan untuk membayar balik atau 'refund' wang RM 60.00 yang saya dan isteri telah keluarkan untuk 'buffet Ramadan' tersebut. Sebagai alternatif kami ditawarkan untuk datang semula menikmati 'buffet Ramadan' mereka secara percuma. Kali ini kami akan diberi tempat paling hampir dengan 'food stations' untuk mendapatkan layanan yang istemewa.

Saya menolak kedua-dua tawaran tersebut. Bagi saya yang sudah tu sudahlah. Biarlah saya belajar dari pengalaman yang agak negatif itu. Saya pun telah memaafkan pihak dewan itu dan mereka pun telah belajar dari kesalahan mereka. Tetapi yang penting bagi saya ialah mereka mengaku akan kesalahan mereka dan tidak bersifat angkuh. Jadi pihak ketiga yang menuduh saya berdosa ini apa hal?

Lebih dua puluh tahun dulu saya mempunyai seorang boss yang suka berterus terang. Jika dia dapati seorang pegawai atau kakitangan telah melakukan satu inovatif diluar bidang kuasanya boss ini akan memujinya di perhimpunan bulanan kami dan diberi hadiah saguhati. Ada kalanya saguhati itu datang dari duit poketnya sendiri.

Tetapi jika ada mana-mana pegawai dan kakitangan membuat kesalahan dia pula dikutuk dan namanya disebut di bilik mesyuarat atau di perhimpunan bulanan. Walau pun ramai diantara kami yang tidak menyenangi sikap boss kami ini, saya tidak berfikiran begitu.

Bagi saya boss ini ingin berterus terang dan tidak ingin kami bertanya-tanya siapa yang salah dan siapa pula yang betul.      
 

No comments: