Monday, July 13, 2015

Ada kemungkinan saya akan mengamuk.

Saya tertarik dengan cerita kekecohan yang berlaku di Low Yat Plaza, Kuala Lumpur dua malam berturut-turut baru-baru ini, Saya tidak mahu mengeruhkan keadaan dengan memberikan pendapat saya mengenai perkara itu.

Saya telah mula bergaul dengan masyarakat Cina Malaysia sejak beberapa lama. Contohnya selepas peristiwa 13 Mei 1969 saya telah berpindah ke Flet Tun Dr. Ismail, Seremban yang banyak diskosongkan oleh orang Melayu. Di situ saya berjiran kiri, kanan, atas dan bawah dengan masyarakat Cina. Sila lihat di sini. Ini saya lakukan walau pun sebelumnya saya bersekolah rendah di kampung dan kemudian masuk ke satu sekolah berasrama penuh yang pelajarnya 99% Melayu.

Kemudian apabila saya ditukarkan ke Kelantan pada tahun 1972 seorang kawan sejabatan saya berbangsa Cina memilih untuk tidur di rumah saya pada hujung-hujung minggu walau pun tempat tidur rasmi disediakan untuknya. Di Kelantan juga walau pun kompleks jabatan saya dikelilingi oleh kampung-kampung Melayu saya berjiran dengan seorang staff berbangsa Cina. Sila juga lihat di sini.

Dari itu apabila saya bekerja di Majlis Perbandaran Seremban (MPS) mulai tahun 1973 saya tidak mempunyai masalah bergaul dengan staff dan pelanggan berbangsa Cina walau pun ramai staff saya yang kuat sifat perkauman mereka. Sila juga lihat di sini. 

Entah macam mana saya berkawan baik dengan seorang penjual aksesori kereta berbangsa Cina dan ini tidak disenangi oleh boss saya. Boss saya ini, seorang 'racist' pernah mengarahkan saya memutuskan hubungan dengan kawan ini dengan alasan kawan saya menjadi pengantara saya menerima rasuah. Saya terus menolak arahan boss saya dengan jawapan jika saya menerima rasuah sudah tentu kereta saya penuh dengan aksesori. Pada hal tiada.

Untuk pengetahuan, jiran belakang rumah saya juga berbangsa Cina. Jika saya seorang racist sudah tentu saya tidak mahu membeli rumah saya sekarang. Juga saya tidak akan mempelawa jiran saya ke majlis Hari Raya, kenduri pertunangan dan perkahwinan anak saya dan akhirnya aqiqah cucu saya Sg. Buloh, Selangor baru-baru ini.

Mereka juga tudak akan memberi saya satu kotak lima mandarin dan mempelawa saya melihat tarian singa di rumah mereka tiap-tiap Tahun Baru Cina.

Sehingga pencen pun saya masih berkawan dengan kawan Cina saya ini dan kebetulan pula kami telah berpindah rumah yang menyebabkan kami tinggal berhampiran. Sudah menjadi perkara biasa bagi kami mengeteh dengan saya memakai kain sarung, berbaju Melayu dan berketayap selepas solat Isyak di surau dan dia berseluar pendek sahaja. 

Dari kawan saya ini saya belajar bagaimana orang Cina membeli barang dibandingkan dengan orang Melayu. Ini dari pengalamannya sebagai seorang peniaga. Katanya orang Cina akan pergi ke beberapa kedai untuk membandingkan harga dan kemudian membeli dari kedai yang menawarkan harga paling murah. Sedangkan orang Melayu akan hanya singgah di satu kedai dan cuba tawar menawar di situ.

Ini saya alami baru-baru ini apabila saya bertanyakan harga skrin Samsung Galaxy Tab saya yang retak. Kedai pertama menawarkan harga seratus ringgit lebih untuk skrin tersebut. Tetapi kedai kedua menawarkan harga lebih dua ratus ringgit. Tetapi saya fikir tidak perlu menukar skrin tersebut sekarang kerana Tab itu masih boleh digunakan. 

Bayangkan saya terus pergi ke dedai kedua dan menukar skrin itu dengan harga yang ditawarkan. Kemudian saya dapat tahu dari kedai pertama bahawa harga sebenar ialah setengah dari itu.

Ada kemungkinan saya akan mengamuk.   

No comments: