Saturday, July 25, 2015

Bila masuk pintu belakang adalah jalan terbaik.

Sudah beberapa tahun saya tidak melepaskan peluang berhari raya di rumah kampung Menteri Besar Negeri Sembilan, Dato' Seri Utama Mohamad bin Hassan di Rantau, Seremban. Mula-mula dulu tidak ada khidmat bas 'shuttle' disediakan, jadi saya terpaksa meletak kereta jauh dari rumahnya. Kemudian apabila disediakan khidmat tersebut saya pun naik bas ke rumahnya setelah meletak kereta dengan selesa di pekan Rantau.

Masalah naik bas ialah terpaksa menunggu untuk pergi dan balik. Bas juga terpaksa sama-sama terperangkap dalam kesesakan lalu lintas. Dari itu pagi tadi saya memutuskan untuk membawa kereta terus ke rumahnya. Kebetulan disediakan satu lapangan letak kereta di kawasan yang saya fikir asalnya sawah sebelum rumahnya. Saya dengan senang meletak kereta disitu.   

Secara kebetulan lapangan letak kereta ini cuma bersebelahan dengan satu khemah tambahan yang juga dibina di kawasan bekas sawah tersebut. Tapi jika masuk dari hadapan jauh juga hendak sampai ke khemah ini. Saya memutuskan untuk terus makan di khemah belakang ini dan bersalam dengan tuan rumah kemudian. Rupa-rupanya keputusan saya ini adalah terbaik dan gambar-gambar berikut membuktikannya.

 Makanan masih banyak, walau pun di khemah belakang.

 Tempat duduk pun banyak yang kosong di khemah belakang ini.

Tetamu selesa. 

 Walau pun beratur, tapi tidak bersesak.

Makanan di mana-mana khemah sama sahaja.

 Kami tidak perlu meninggalkan meja selepas sahaja makan. Boleh relaks sekejap.

1 comment:

Abdul Hamid Hussin said...

Keluar sahaja...tak nampak masuk....tuan rumah takkan gaduh, dia pun sibuk kamain....jangan2 dio bertimo kasih