Monday, September 7, 2015

Bila peraturan lebih penting dari keuntungan.

Notis 

 Pandangan lepas notis

Berapa sangat kereta boleh diletak di sini?

Semasa saya bekerja dulu ada seorang pengurus kompleks perniagaan di bandar Seremban yang namanya bermula dengan Paul, kalau tak salah. Dia berbangsa Cina dan saya terus lupa nama keluarganya. Saya perhatikan banyak kereta diletak di luar petak di luar kompleksnya sedangkan kompleks itu menyediakan petak letak kereta yang cukup tetapi berbayar.

Bila saya tanya Paul kenapa dia tidak mengambil tindakan terhadap kereta-kereta berkenaan jawapannya ialah 'Tak apa, kereta-kereta itu (yang diletak tak ikut peraturan) memberi gambaran kompleks saya popular. Dari itu lebih ramai orang akan datang ke kompleks saya'.

Itulah jawapan seorang yang lebih memikirkan keuntungan dari peraturan. Bagi Paul biarlah kompleksnya rugi berpuluh ringgit sehari dari bayaran letak kereta, tetapi dia untung beribu ringgit dari jualan produknya.

Tetapi lain pula ceritanya di stesen keretapi Senawang. Sebelum itu saya ingin cerita sedikit mengenai stesen Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) Senawang. 

Senawang ialah antara dua stesen keretapi baru di Seremban. Yang satu lagi Sungai Gadut. Lokasinya agak tersuruk tetapi peminat keretapi seperti saya tetap mencarinya. Ia mempunyai dua tempat letak kereta di timur dan barat stesen. Tetapi saya memilih yang sebelah barat kerana lebih dekat dengan rumah saya walau pun bilangan petak di situ amat terhad dibandingkan dengan yang di sebelah timur.

Seperti Paul saya memilih stesen Senawang dan tidak Seremban semata-mata kerana ekonomi walau pun ia terletak lebih jauh. Letak kereta di Senawang adalah percuma sedangkan di Seremban (dan Sungai Gadut) bukan sahaja dikenakan bayaran tetapi ditambah dengan GST lagi. Walau pun saya kena bayar tiket lebih .20 sen jika hendak ke utara dari Senawang keuntungannya berganda.

Itu jugalah agaknya yang difikirkan oleh mereka yang memilih stesen Senawang. Tetapi jika KTMB mengenakan bayaran letak kereta di sana, saya terpaksa mengucapkan 'Selamat tinggal Senawang'.   

Semalam saya ke Kuala Lumpur dengan KTM Komuter dan seperti biasa saya memandu ke Senawang. Tetapi saya dikejutkan dengan Notis seperti di atas. Memang selama ini saya tidak pernah jumpa petak kosong apabila meletak kereta di Senawang kerana petak terhad. Jadi saya terpaksa meletak di luar petak, tetapi tidaklah mengganggu atau menghalang.

Seperti saya kata tadi stesen Senawang tersuruk. Meletak kereta di luar petak tidak mengganggu pihak lain seperti di Seremban contohnya.

Tetapi jelas pihak KTMB atau ketua stesen Senawang tidak berfikir seperti Paul. Mungkin apabila orang ramai melihat kereta diletak melimpah di stesen Senawang mereka berfikir ramai orang naik KTM Komuter (satu-satunya tren yang berhenti di stesen ini). Dari itu lebih ramai orang menggunakan keretapi sebagai 'mode of transportation'.

Tetapi jika peraturan lebih penting dari keuntungan nampaknya saya dan pengguna-pengguna lain teraksa memandu jauh dan meletak di sebelah timur stesen itu.

No comments: