Saturday, September 5, 2015

Not on time this time / Last train to Seremban

Pos ini bukanlah untuk menjatuhkan nama baik Keretapi Tanah Melayu Berhad atau KTMB. Jika dilihat dari pos-pos saya sebelum ini saya memang peminat keretapi termasuk keretapi yang dikendalikan oleh KTMB.

Kisah bermula bila KTMB mengumumkan khidmat tren Electric Train Service atau ETS ke Padang Besar. Saya sudah beberapa kali menaiki ETS dari Kuala Lumpur ke Ipoh dan kali ini saya tidak melepaskan peluang menaiki tren yang sama ke destinasi baru itu.

Saya memilih untuk tinggal dua malam di Seberang Jaya, Pulau Pinang di mana saya menjadi ahli satu kelab percutian. Oleh itu stesen yang saya pilih ialah Butterworth. Untuk menyukupkan syarat, di hari kedua saya meneruskan perjalanan ke Padang Besar dan menaikki tren yang sama ke Butterworth.

Dengan sampainya saya ke Padang Besar bermakna saya telah melalui seluruh laluan KTMB di Semenanjung Malaysia dari Johor Bahru ke Tumpat dan dari Gemas ke Padang Besar.

Saya lihat salah satu moto KTMB ialah 'On time every time'. Di hari pertama dan kedua perjalanan saya dari Kuala Lumpur ke Butterworth kemudian ke Padang Besar saya dapati KTMB menepati janji mereka itu sampai ke tiap minit.

Tetapi di hari ketiga apabila saya hendak balik ke Kuala Lumpur janji ini tidak ditepati. Gambar-gambar yang saya poskan di sini menceritakan segala-galanya.



Apabila turun dari Stesen Butterworth ke trek di bawah saya perhatikan ada tren baru menunggu. Rupa-rupanya inilah tren ETS Kelas 93 yang baru dibeli oleh KTMB. Dari gambar di atas jam sudah pukul 5.40 petang tetapi tren belum bergerak. Mengikut jadual ia sepatutnya bergerak tepat pada 5.38 petang. 2 minit 'behind time'.

Tetapi saya dan isteri sabar menunggu.

Di antara Parit Buntar dengan Taiping tren bergerak 107 km/h, sedangkan kelajuan biasa ialah lebih 140 km/h. Bila nak sampai ni?


Antara Tapah Road dengan Tanjong Malim 122 km/h. Masih perlahan walau pun trek baru.

Akibatnya hanya sampai ke Tanjong Malim pukul 8.43 malam sedangkan mengikut jadual pukul 8.10 malam. Sudah 33 minit 'behind time'.

Sudahlah lewat, tandas pula rosak!

Masih dekat Bank Negara, pukul 10.02 malam, sepatutnya sudah sampai ke destinasi.

Tak sabar nak turun.

Mereka juga tak sabar nak turun.

Pukul 10.12 malam baru sampai ke Stesen KL Sentral, sepatutnya 9.15 malam. 57 minit 'behind time'. Di atas tren tidak ada langsung pengumuman tren akan sampai lewat. Cuma pengumuman sudah direkod seperti 'Terima kasih kerana memilih KTMB' dan 'Destinasi seterusnya, Tanjong Malim'. Pengumuman di atas untuk mereka yang menanti penumpang sebenarnya.

Akibat tren lewat saya nyaris-nyaris terlepas KTM Komuter ke Seremban. Akhirnya naik 'Last train to Seremban'. Dalam sejarah saya naik KTM Komuter, belum pernah lagi naik tren terakhir ke Seremban.

Sekian.

No comments: