Thursday, August 22, 2013

Bila penjenayah diraikan.

Ketua 'The Cowboys' dalam filem 'Tombstone'.

Melihat gambar perarakan pengkebumian lima orang penjenayah yang dibunuh polis di Pulau Pinang baru-baru ini mengingatkan saya pada satu adegan filem 'Tombstone' lakonan Kurt Russel dan Val Kilmer. Adegannya ialah perarakan pengkebumian juga. Tapi di filem itu pengkebumian untuk beberapa orang penjenayah yang dibunuh oleh Marshall Wyatt Earp dengan dibantu oleh dua orang adiknya dan kawan mereka Doc Holliday.

Pertembungan Wyatt Earp dengan penjenayah yang dikenali sebagai 'The Cowboys' adalah kisah benar. Para penulis menggelarnya 'Gunfight at the O.K. Corral', malah ada filem yang bertajuk itu lakonan Burt Lancaster dan Kirk Douglas.

Geng 'The Cowboys' terdiri dari keluarga Clanton dan McLaury yang sering melanggar undang-undang di pekan Tombstone yang dijaga oleh Wyatt Earp dan adik-adiknya. Akhirnya geng itu mencabar Wyatt untuk bertarung di kadang kuda dipanggil O.K. Adik beradik Earp datang ke situ dibantu oleh kawan mereka Holliday, serorang pakar menembak.

Akhirnya beberapa orang dari geng 'The Cowboys' terbunuh sedangkan pihak berkuasa cuma cedera ringan. Tetapi tidak beberapa lama lepas itu geng 'The Cowboys' berjaya juga membunuh seorang adik Wyatt dan mencederakan seorang lagi sehingga lumpuh sebelah tangan.

Di filem 'Gunfight at the O.K. Corral' cerita tamat sebaik sahaja pertembungan itu selesai, tetapi di filem 'Tombstone' tidak. Ia diteruskan dengan perarakan pengkebumian beserta sepanduk-sepanduk. Salah satu sepanduk ditulis 'Murdered on the streets of Tombstone'. Filem diteruskan lagi dengan Wyatt Earp dan Doc Holliday menghapuskan saki baki kumpulan 'The Cowboys'.

Seolah-olah 'Gunfight at the O.K. Corral' berulang di Pulau Pinang, Malaysia. Cukup dengan perarakan pengkebumian lagi. Cuma saya harap saki baki penjenayah di Malaysia itu tidak membalas dendam kepada pihak polis seperti apa yang dilakukan oleh saki baki geng 'The Cowboys' kepada adik-adik Wyatt Earp.

No comments: