Thursday, September 24, 2015

Segalanya 'on time' - Bahagian 1.

Bila meneliti pos-pos lama, baru saya sedar tepat satu tahun dulu saya telah menaiki kereta api (sepelas ini saya sebut tren) ke Johor Bahru dengan isteri saya Salmah. Kali ini saya ke Johor Bahru sekali lagi dengan kawan-kawan saya di kumpulan yang dinamakan Malayan Railway Fans Club (MRFC) atau Kelab Peminat Keretapi Tanah Melayu. 

Bila saya tahu adanya kelab tersebut saya tidak teragak-agak menjadi ahlinya. Saya mula naik kereta api sejak berumur 12 tahun dan sejak itu tidak melepaskan peluang menaikinya. Berikut adalah cerita bergambar perjalanan saya ke Johor Bahru dengan keretapi dan balik.


Bila berada di stesen Seremban tidak sah rasanya jika tidak mengambil gambar KTM Komuter. Ini ialah set EMU 6 koc buatan negara China. Ia baru datang dari Rawang dan akan meneruskan perjalanan ke Senawang dan Sungai Gadut.

Sedang saya mundar mandir di platform 1 saya ternampak sahabat pesara saya ini. En. Yaacob Khan ialah pesara KTMB dan telah lama jadi ahli MRFC.

Bila tren saya tiba saya mengambil gambar video. KTMB menamakannya Ekspress Peninsular. Sila lihat video di sini. Tren tiba 3 minit sebelum waktu di jadual. Oleh itu ia boleh berhenti lama sedikit.



Sebenarnya tempat duduk yang diberi untuk saya di Kelas 2 menghala ke belakang. Saya pun berpindah ke tempat duduk menghala ke hadapan ini.


Stesen Rembau. Tren saya berhenti di sini.

Selepas Rembau saya pun pergi mencari geng MRFC. Rupa-rupanya mereka berkumpul di koc buffet ini. Seronok juga duduk di sini sambil berbual dan melihat pandangan sekeliling.


  Lagi pandangan di koc buffet. Di sini juga saya mendapat tahu ada koc Kelas 1 di tren ini. Saya pun mencari koc tersebut yang terletak sebelah koc buffet ini.

Bila sampai ke koc Kelas 1 saya lihat banyak tempat kosong sedangkan apabila saya menalipon untuk mendapatkan tiket jawapannya tempat duduk di Kelas ini sudah habis. Saya bertanya dengan dua staff KTMB di situ dan jawapan mereka mungkin saya menempah terlalu awal (1 bulan). Mereka berkata saya boleh menaik taraf kelas jika mahu dengan membayar perbezaan harga tiket. Memandngkan tren sudah hampir dengan Pulau Sebang, saya pun terus duduk di Kelas 1 tanpa membayar apa-apa.

Tetapi tidak apa, KTMB. Saya tidak kekal duduk di sini. Seperti juga geng MRFC, saya mundar mandir di dalam tren (perangai yang saya mulakan sejak berumur 12 tahun). Apabila tren berhenti saya turun mundar mandir di stesen pula.

Jentera KTMB di stesen Pulau Sebang, Melaka. Stesen ini baru dibina semula dari nama asalnya Tampin. Nama barunya ditulis PULAU SEBANG (TAMPIN). Ia terletak di negeri Melaka.

Batang Melaka, satu lagi stesen baru, juga terletak di negeri Melaka.

Inilah penghujung mundar mandir saya. Itu kepala atau loko (locomotive) yang menarik tren ini. Nombor sirinya 25110 dan namanya akan saya beritahu kemudian.

Itu stesen lama Gemas. Di awal sejarah Keretapi Tanah Melayu stesen ini cukup sibuk. Lihat juga trek-trek baru menghala ke stesen beru.

Kami sudah sampai ke Gemas dan berhenti seketika di platform 4. Tidak sah jika saya tidak turun di stesen ini. Geng saya pun turun.

Stesen Segamat dengan papan nama baru seperti si stesen-stesen antara Gemas dengan Padang Besar.

Stesen Genuang masih dengan papan nama lama yang mengandungi nama-nama stesen sebelahnya. Kerana kami tiba 'before time' tren berhenti seketika di sini untuk berselisih dengan tren Ekspress Rakyat dari selatan.

Sila klik di sini untuk melihat Ekpress Rakyat lalu.

Bersambung......

1 comment:

Anonymous said...

Stesen keretapi Batang Melaka kini terletak di negeri Melaka. Harap maklum.
Ijat anak jati Batang Melaka, Jasin.