Sunday, December 20, 2015

Dia marah saya pakai seluar itu.

 Bergambar dengan Ketua Pengarah Pencen dan staff di pejabatnya di Putrajaya.

Memakai seluar yang sama di surau.

Pos saya kali ini ialah cerita agak bodoh sedikit. Semasa kerja dulu boleh dikatakan saya tidak payah membeli seluar. Ini kerana setiap tahun saya menerima tiga pasang pakaian seragam. Ditambah pula beberapa tahun sebelum besara saya menyertai pasukan kawad jabatan, di mana saya diberi satu atau dua pasang pakaian percuma setiap tahun.

Seluar-seluar lama telah saya sedekahkan kepada saudara mara di kampung, tetapi bila pencen saya masih ada lagi berbelas seluar yang masih baik. Seluar itulah yang saya pakai hari-hari untuk pergi kerja di pejabat NGO saya sekarang. Ia juga saya pakai untuk ke surau di waktu siang, untuk ke pasar dan pasar tani, ke pasar raya dan seperti gambar di atas, bila saya berjumpa dengan Ketua Pengarah JPA Pencen di pejabatnya di Putrajaya.

Seluar itu dibuat dari kain yang dipanggil 'hi sofy' dan mengikut tukang jahit (dimana saya hantar seluar itu untuk sedikit pembesaran pinggang) kain itu mahal dan berkualiti. Biasanya orang tidak perasan seluar itu sebahagian dari pakaian seragam saya dulu/

Dari itu saya agak terkejut beberapa hari lepas bila pergi ke pejabat lama saya untuk membayar satu bil. Semasa menunggu giliran membayar, seorang staff telah menegur saya kerana memakai seluar itu.

Saya tidak tahu apa tujuan tegurannya. Adakah dia fikir saya sekarang sudah papa sehingga tidak berduit untuk membeli seluar sendiri. Atau adakah dia marah kerana saya menjadikan sebahagian dari pakain seragam saya sebagai pakaian basahan?

No comments: