Monday, August 1, 2016

Bersidang di Pulau Pinang - Bahagian 4 (Once a Sdarian, always a Sdarian)

Saya menutup bab persidangan saya di Pulau Pinang dengan membawa cerita berjumpa kawan-kawan sama sekolah di sana. Sekolah kami ialah Sekolah Dato' Abdul Razak atau SDAR. Sekolah itu dulu berada di Tanjong Malim, Perak tetapi sekarang telah berpindah ke Seremban, Negeri Sembilan. 

Kami disatukan atas motto 'Once a Sdarian, Always a Sdarian'. Walau pun ada diantara kami tidak berjumpa di sekolah dan perjumpaan di Pulau Pinang mungkin kali pertama kami disatukan oleh moto itu. Gambar-gambar berikut menceritkan segala-galanya.


Saya dengan Dato' Ghani Sulaiman, Yang Di Pertua Persatuan Pesara Kerajaan Malaysia Negeri Pahang. Beliau senior lima tahun dari saya di sekolah. Jawatan terakhirnya ialah Setiausaha Kerajaan Negeri Pahang. Saya mula tahu Dato' Ghani aktif dalam Persatuan ini semasa persidangan di Kangar, Perlis  tiga tahun lepas. Dato' Ghani juga aktif mengikuti kegiatan murid tua sekolah. (Kredit gambar Hj. Khalil Rahim, Yang Di Pertua Persatuan Pesara Kerajaan Malaysia Negeri Sembilan).

Saya dengan Dato' Dr. Anwa Sulaiman, Timbalan Yang Di Pertua Persatuan Pesara Kerajaan Malaysia Negeri Terengganu. Dia junior 6 tahun dari saya, dari itu saya tidak berjumpanya di sekolah. Jawatan akhir Dato' Dr. ialah Pengarah Kesihatan Negeri Terengganu. Saya masih ingat Dato' pernah bertanya saya adakah persatuan mempunyai cawangan di Terengganu. Saya pun memberi nombor telefon untuk dihubungi. Saya tidak sangka sekarang dia dipilih menjadi orang nombor dua persatuan di Negeri Terengganu. Seperti Dato' Ghani, Dato' Dr. juga aktif dalam kegiatan murid tua sekolah.

Saya dengan Hj. Hamzah Sidek, Junior saya 2 tahun di sekolah. Hj. Hamzah bukan ahli persatuan tetapi tinggal di Kepala Batas, Pulau Pinang. Mendapat tahu ada tiga orang Sdarian di persidangan ini dia datang dengan membawa buah tangan. Inilah kali pertama kami berjumpa selepas keluar sekolah. Terima kasih Hj. Hamzah.

Dato' Dr. Anwa dan Hj, Hamzah Sidek. Hj. Hamzah senior 4 tahun dari Dato' Dr.  di sekolah.

Dato' Ghani tidak berjumpa dengan Dato' Dr. Anwa dan Hj. Hamzah di sekolah. Saya pula tidak berjumpa dengan Dato' Dr. Anwa. Tetapi semangat Sdarian menyatukan kami.

Sekian.

No comments: