Friday, July 26, 2019

Akibat buruk sangka.


 4WD MPS berhampiran sebuah gerai popular di Terachi, Kuala Pilah.

4WD yang sama sedang ditukar bateri.

Cerita bermula bila saya terbaca YAB Menteri Besar Negeri Sembilan menegur pegawai-pegawai kerajaan dari Seremban keluar minum pagi hingga ke Kuala Pilah. Sila lihat artikel teguran YAB Menteri Besar Negeri Sembilan

Saya sering ke Kuala Pilah dan Jempol dengan urusan dan aktiviti persatuan pesara dan ternampak banyak kereta diletak berampiran beberapa buah gerai di sepanjang jalan lurus antara Ulu Bendul dengan Terachi di Kuala Pilah. Antaranya kenderaan kerajaan. Tetapi saya besangka baik kerana memikirkan pegawai-pegawainya mungkin ada urusan di Kuala Pilah, Jempol dan mungkin di Negeri Pahang.

Dua hari lepas saya lalu sekali lagi di jalan lurus ini kerana menziarah seorang saudara yang meningal dunia di Terachi. Saya nampak antara kenderaan yang diletak di tempat popular itu sebuah kenderaan 4WD kepunyaan Majlis Perbandaran Seremban atau MPS iaitu jabatan di mana saya cari makan dulu. Kali ini saya bersangka buruk.

Saya fikir tidak ada sebab mengapa kenderaan MPS berada di luar kawasan operasinya melainkan kerana sebab-sebab tertentu. Lebih-lebih lagi di luar Daerah Seremban seperti di Kuala Pilah ini. Saya pula tidak ada masa untuk berhenti untuk berhenti dan bertanya akan situasi sebenar.

Teringatkan teguran YAB Menteri Besar itu, apabila balik ke Seremban saya pun membuat pos di laman Facebook saya. Saya masukkan foto di atas yang menjadi sebahagian dari video perjalanan saya dari Seremban ke Terachi. Kemudian ramailah pembaca yang memberi komen, ada yang menyokong dan ada yang juga yang mengutuk saya.

Kerana ingin memberi penjelasan panjang, beberapa jam kemudian saya pun membuat satu pos di blog saya ini dan sekali lagi memasukkannya di laman Facebook saya. Sekali lagi saya menerima komen-komen menyokong dan mengutuk saya. Apa yang saya kesalkan ialah ada yang mengatakan kerja Haji saya dan kehadiran saya di surau telah menjadi sia-sia kerana membuat fitnah.

Tetapi saya ingin ingatkan di sini bahawa saya tidak sekali-kali memfitnah MPS. Saya cuma sebut selagi saya tidak menerima penjelasan sebenar, saya tetap bersangka buruk tentang kenapa 4WD MPS itu diletak statik berhampiran satu gerai popular di Terachi, Kuala Pilah.

Pagi semalam saya bermesyuarat dengan Yang Di Pertua dan Bendahari persatuan saya dan saya tahu di waktu itu banyak komen-komen masuk ke laman facebook saya. Selepas mesyuarat barulah saya dapat jawapan kepada teka teki saya. Seorang kawan sekerja saya di MPS telah meghantar foto-foto melalui Whatsapp menerangkan situasi sebenar.

Kenderaan MPS itu hendak ke Kemaman, Terengganu untuk mengambil beberapa pegawai MPS yang berkursus di sana. Ia kehabisan bateri di Terachi dan terpaksa diletak berdekatan sebuah gerai popular di Terachi. Tidak lama selepas saya lalu itu sebuah bateri baru pun dihantar kesana.

Kerana tidak mahu memanjangkan isu yang saya anggap sudah selesai, saya pun membuat satu keputusan drastik. Saya buang pos atau 'delete' pos-pos saya di Facebook dan di blog ini. Sebab utama ialah kerana saya dapati telah timbul fitnah bukan saja terhadap MPS, tetapi terhadap saya sendiri.

Setelah menulis di blog selama lebih dari sepuluh tahun, inilah pertama kali saya membuang atau 'delete' pos saya.


Penutup: 

Sehari sebelum ke Terachi itu saya telah dipelawa oleh Dato' Abdullah Sani Abdul Hamid, seorang bekas Yang Di Pertua MPS untuk minum pagi di Kelab Golf Antarabangsa, Paroi, Seremban. Saya berasa bertuah kerana merupakan segolongan kecil dari beratus bekas kakitangan MPS yang dipilihnya  untuk minum pagi bersamanya. 

Antara celoteh Dato' Abdullah Sani ialah bagaimana dia terjumpa kakitangannya mengelat semasa kerja. Juga ada pegawai kanannya yang cuba sabotaj kerjanya semasa dia mula-mula dipinjamkan ke MPS dari Kerajaan Persekutuan. 

Kemudian ingatan saya kembali ke puluhan tahun dulu bila saya diajak sama oleh Dato' Abdullah Sani untuk pergi ke Gentam, Kuala Pilah untuk melawat kakitangan MPS yang berkursus di sana. Apabila balik di waktu malam kenderaan MPS kami tiba-tiba habis bateri dan kami letakkannya di Balai Polis Tanjong Ipoh, Kuala Pilah.

Kami pun menalipon bengkel MPS yang menghantar sebuah kederaan lain untuk mengambil kami balik ke Seremban. Pagi esoknya sebuah lagi kenderaan MPS datang ke Balai Polis membawa bateri baru untuk kenderaan asal kami.  

Memang benar, sekali sekala kenderaan MPS kena keluar kawasan juga. Dengan ini saya meminta maaf jika ada pihak-pihak yang rasa senang terhadap pos di Facebook dan blog saya sebelum ini yang telah saya buang itu.

No comments: