Thursday, July 4, 2019

Kalau tidak ada telur untuk jalankan arahan, baik berhenti saja.

Dulu ada seorang Yang Di Pertua saya berpesan kepada saya "Apa yang saya arahkan, buat saja. Kalau kita didakwa dan didapati salah, bukan kita yang kena bayar, tetapi jabatan kita". 

Pesanan itu memberi kekuatan kepada saya untuk menjalankan kerja, lebih-lebih lagi antara tugas saya ialah menguatkuasakan undang-undang. 

Semalam ada sedikit kekecohan di Dewan Rakyat. Saya tidak sempat melihat siarannya secara langsung, tetapi sempat melihat rakamannya.

Apa yang berlaku ialah seorang Ahli Dewan Rakyat diarahkan keluar Dewan, kemudian diberi hukuman tidak dibenarkan masuk ke Dewan selama empat hari. Timbalan Yang Di Pertua Dewan telah beberapa kali mengarahkan Bentara Dewan supaya menjalankan tugas. Tugas yang dimaksudkan ialah membawa Ahli Dewan Rakyat itu keluar dari Dewan. Itu sahaja.

Tetapi Bentera cuma tercegat berdiri di belakang Ahli yang diarahkan keluar itu. Saya tidak tahu apa kesudahan episod kekecohan itu.

Saya tidak mempertikaikan sebab musabab kenapa Ahli Dewan itu diarahkan keluar dewan. Saya juga tidak mempertikaikan adakah arahan yang diberi oleh Timbalan Yang Di Pertua itu adil atau tidak. 

Tetapi sebagai Bentara, jika arahan sudah diterima, jalankan sajalah arahan itu. Kamu tidak berhak menjadi hakim untuk memutuskan samada arahan tuan kamu itu adil atau tidak. 

Kalau kamu tidak ada telur untuk menjalan arahan, kamu berhenti sajalah.

Sekian.

No comments: