Wednesday, November 30, 2011

Sehari di Kuala Klawang

Program dinamakan Lawatan ke Jelebu. Yang mengatur program ialah Persatuan Pesara Kerajaan Malaysia (PPKM) Cawangan Negeri Sembilan di mana saya menjadi ahli. Setelah beberapa kali menolak pelawaan menyertai apa-apa program persatuan saya menerimanya kali ini walau pun lawatan ialah ke daerah di mana saya dibesarkan. Kurang tepat sebenarnya kerana jika diteliti dari pos-pos saya sebelum ini, saya tidak dibesarkan sepenuhnya di Jelebu.

Nama program juga kurang tepat kerana kami hanya melawat bandar pentadbiran daerah Jelebu. Sebelum penubuhan daerah Jempol, daerah Jelebu adalah unik dari daerah-daerah lain di Negeri Sembilan kerana bandar pentadbirannya mempunyai nama yang berbeza dari nama daerah. Nama bandar itu ialah Kuala Klawang. Lebih unik lagi kerana nama Kuala Klawang ialah nama rasmi sedangkan orang Jelebu memanggilnya Klawang sahaja. Oleh itu saya namakan pos saya kali ini 'Sehari di Kuala Klawang'.

Sebenarnya bandar Kuala Klawang tidak pernah berada dalam hati saya. Semasa saya remaja saya cuma singgah di bandar ini sementara menunggu pertukaran bas untuk balik kampung dan sebaliknya. Saya tidak pernah berada di bandar ini lebih dari enam jam. Saya pernah tidur semalam di Hospital Jelebu kerana patah tangan semasa saya di sekolah rendah sebelum dipindahkan ke Hospital Seremban. Tetapi Hospital Jelebu tidak terletak di bandar Kuala Klawang sebenarnya, tetapi di satu pekan kecil bernama Petaling dua kilometer dari bandar Kuala Klawang arah ke pekan Titi. Itulah satu lagi keunikan daerah Jelebu. Kepada mereka yang masih kurang faham saya selalu sebut "Saya orang Jelebu tetapi saya bukan orang Kuala Klawang".

Pada Hari Selasa 29 November 2011 saya berada di bandar Kuala Klawang selama tujuh jam. Gambar-gambar berikut menceritakan segala-galanya.
Kami menaik bas ini, cuma penumpang bukan 'Super Boyz' tetapi 'Senior Citizenz'. Semasa datang ke Kuala Klawang pemandunya memandu laju. Kami balik dalam hujan gerimis. Semasa menurun Bukit Tangga bas dipandu perlahan.  Saya terasa seperti kepal terbang mahu mendarat. Syabas kepada pemandu kerana mementingkan keselamatan penumpang.

Jurucakap rombongan memberi taklimat dalam bas.
Lawatan pertama kami ialah ke Muzium Adat. Muzium ini menghimpunkan bahan adat semua kaum di Malaysia. Oleh itu konsep 1 Malaysia telah diamalkan di muzium ini sebelum ia dihebohkan oleh Dato' Seri Najib Tun Razak. 

Kami memasuki perkarangan muzium.

Taklimat dari pegawai muzium. 

Mendengar taklimat mengenai muzium

Yang lain mendengar taklimat. Kerusi kosong tu kerusi saya.



Ini pula kerusi Yang Di Pertuan Agong pertama dulu, Almarhum Tuanku Abdul Rahman dari Negeri Sembilan. Ia bukan replika.

Ini lambang Persekutuan Tanah Melayu di kerusi, dengan bintang sebelas dan harimau Malaya terjelir lidah.

Yang ini replika.

Pandangan bandar Kuala Klawang dari muzium. Walau pun cuti sekolah kenderaan tidak banyak seperti di bandar-bandar lain.

Satu lagi pandangan bandar Kuala Klawang. Kebetulan ada helikopter turun di padang, satu kejadian yang jarang-jarang berlaku di sini.

Lawatan kami seterusnya ialah ke Balai Undang Luak Jelebu. Inilah kediaman rasmi Yang Teramat Mulia. Ini pertama kali saya ke sini walau pun pernah pergi ke kediaman Undang Sungai Ujong dan Rembau.

 Kami menunggu di astaka ini. 

Yang Teramat Mulia Dato' Undang Luak Jelebu, Dato' Mendika Menteri Akhirulzaman Hj. Musa Wahab berangkat ke astaka.

Yang Teramat Mulia berdiri hormat.

Yang Teramat Mulia duduk. Saya perhatikan YTM prihatin kepada kamera. YTM akan mengalihkan muka kepada jurukamera yang ingin mengambil gambar YTM.

Yang Teramat Mulia memberi amanat sebelum jamuan makan tengah hari. YTM memberi isyarat 'sila duduk' apabila kami sama-sama mula berdiri. 

Kami mendengar amanat.

Cenderamata dari kami.

Selepas makan YTM bergaul dengan kami pesara.

YTM bergambar dengan kami.

Lagi bergambar dengan kami.

Selepas solat Zuhur lawatan seterusnya untuk bertemu dengan pesara kerajaan dari daerah Jelebu. Tempatnya Bangunan PERKIM, Kg. Bandar Tinggi, dua kilometer dari bandar Kuala Klawang arah ke Kuala Pilah. Kami menerima taklimat dari Yayasan Pesara, Jabatan Perkhidmatan Awam dan bank RHB.

Tuan rumah pesara kerajaan Jelebu dan tetamu. Jamuan disubsidi oleh Yayasan Pesara.

Ini Sungai Teriang di belakang Bangunan PERKIM. Ia mengalir ke bandar Teriang, Pahang dan seterusnya ke Laut Cina Selatan melalui Sungai Pahang.

Sekianlah satu lawatan yang tidak dapat saya lupakan. 






1 comment:

Satan In Heaven said...

Lamo bena awak tak balik Jelebu. Ghindu ghaso