Wednesday, January 4, 2012

Antara 'samseng' dengan 'tunjuk samseng'.

Saya telah menyemak beberapa kamus dan saya dapati 'samseng' bermakna 'gangster' dalam Bahasa Inggeris. Tetapi jika ada 'gangster' dalam masyarakat kita sudah tentu dia disisihkan kerana kita tahu dia hidup dengan punca tidak halal. Contohnya dia merompak dan hidup dengan mengugut duit perlindungan.

Mungkin P.Ramlee telah mengubah persepsi kita terhadap samseng. Dalam filem Pendekar Bujang Lapok perkataan 'samseng' digunakan sekurang-kurangnya lima kali. Ahmad Nisfu mengambil 'samseng-samseng' bekerja untuknya.sedangkan tugas mereka hanya memastikan penumpang sampan beratur dan membayar tambang. Pendekar Mustar pula menganggap mereka sebagai 'samseng taik minyak'. Kerana melanggar peraturan dan 'tunjuk samseng' Pendekar Mustar cuba 'diajar' oleh samseng-samseng. Tetapi Pendekar Mustar menggunakan ilmu dan pengalamannya mengalahkan mereka.

Watak Ramlee lakonan P.Ramlee juga disebut 'samseng' oleh seorang/seekor 'hantu kubur' kerana degil apabila diminta meninggalkan kubur yang menjadi tempat kediaman 'hantu-hantu'.  

Tetapi di akhir filem, 'samseng-samseng' Ahmad Nisfu benar-benar menunjukkan kesamsengan mereka apabila menculik anak gadis Pendekar Mustar. Terjadilah pertembungan antara pendekar dengan samseng dengan ketua pendekar (Ramlee) beradu satu lawan satu dengan ketua samseng (Sharif Dol).

Dalam filem Seniman Bujang Lapok P.Ramlee sendiri mengaku dirinya samseng (Kg. Entah) apabila bertembung sekali lagi dengan Sharif Dol (samseng Kg. Dusun). P.Ramlee menyebut demikian untuk menunjukkan kejantanannya di hadapan Cik Salmah (Saloma).

Tetapi samseng dalam filem-filem tersebut tidak boleh disamakan dengan 'gangsters' dalam filem-filem barat seperti The Godfather dan Goodfellas. Mungkin itulah sebabnya sebuah filem Melayu baru-baru ini diberi tajuk mengandungi perkataan 'gangster' dan tidak 'samseng'.

Cuma dalam filem Anakku Sazali P.Ramlee menjadi samseng yang bertaraf gangster. 'Siapa tak kenal dengan Sazali, ketua samseng terbesar di Singapura', katanya. Dia merompak dan merosakkan kehormatan sepupunya sendiri.

Pihak berkuasa kita lebih senang memanggil 'penjenayah' atau 'criminal' kepada mereka yang setaraf dengan 'gangsters' filem-filem Hollywood. Perkataan 'samseng' cuma digunakan kepada mereka yang melanggar peraturan jalanraya. 'Road bullies' diterjemah sebagai 'samseng jalanan'. Sekarang pula ada sebutan baru 'mat rempit' yang setaraf dengan 'samseng jalanan' . Tetapi golongan 'mat rempit' ini bangga pula dipanggil begitu. .

Oleh itu bila kita digelar 'samseng' atau 'tunjuk samseng' kita tidaklah marah sangat. Tidak seperti jika kita dipanggil 'haram jadah' atau 'barua'.

No comments: