Monday, January 2, 2012

Yang patah takkan tumbuh lagi.

Minggu lepas aku mengikut seorang kawanku berjalan-jalan sambil mengambil satu barang yang ditempahnya. Sebelum perjalanan lagi perasaanku gelisah, seperti aku akan kehilangan satu benda yang aku sayangi.

Aku menaiki keretanya dan walau pun dia memandu laju aku merasa selamat kerana dia cekap memandu. Antara jalan yang kami tempuhi ialah jalan di mana beberapa hari kemudian tujuh nyawa terkorban akibat kemalangan jalan raya. Tetapi perasaan ku tetap gelisah dan aku cuba ubati keresahan itu dengan kerap menalipon isteri yang aku tinggalkan di rumah.

Setelah mendapat barang yang ditempahnya kami terus pergi ke satu tempat peranginan dan bermalam di sana. Seperti sebelumnya perasaan bimbang tetap menghantui fikiranku.

Esoknya setelah melawat beberapa tempat di tempat peranginan tersebut dan membeli beberapa buah tangan untuk orang-orang disayang kami pun balik. Di tengah-tengah perjalanan aku mengambil alih memandu kereta kawanku. Aku tidaklah memandu laju sepertinya, tetapi perasaanku tetap resah gelisah. Tetapi keresahan itu ada juga baiknya kerana aku berhati-hati supaya tidak ada apa-apa yang tidak diingini berlaku kepada kami.

Akhirnya aku pun sampai kembali ke rumah dan keluargaku setelah meninggalkannya lebih kurang 32 jam dan kawanku pula meneruskan perjalanan ke rumahnya. Aku bersyukur dan terus memikirkan apa yang aku resahkan dalam tempoh tersebut cuma hayalanku.

Pagi esoknya setelah balik dari membeli sedikit sarapan aku ternampak satu perubahan yang membuatkan aku berdebar. Bahu jalan menuju ke tangki air di hadapan rumahku telah diterangkan. Lalang dan tumbuhan lain yang telah bertahun panjang telah dipotong. Aku lihat pokok lombo yang selalu aku petik buahnya tidak berdaun lagi. Tetapi syukurlah ia tidak dipotong habis. Beberapa bulan lagi daunnya akan tumbuh semula dan ia akan mengeluarkan buah.

Aku teruskan berjalan ke atas bukit dan degup jantungku bertambah kuat melihat sesuatu yang langsung tidak ku duga. Aku ada menanam 4 pokok nangka dan 1 pokok mangga di lereng bukit menghala ke tangki air itu. Aku selalu menaiki bukit ini dan mengelilingi tangki air itu sekurang-kurang tiga kali seminggu untuk beriadah. Sambil berriadah aku gembira meilhat pokok-pokok yang aku tanam membesar. 3 dari pokok nangka itu hidup seperti biasa tetapi yang keempat hidup dengan subur. Jika yang 3 batang itu baru tinggi setengah meter, yang keempat sudah mencapai satu meter tingginya.

Dalam usia emasku sekarang aku tidak kisah sama ada aku sempat memakan buah-buah nangka dan mangga yang aku tanam itu nanti. Aku cuma hendak berjasa kepada tanah. Biarlah orang lain yang menerima hasilnya nanti.

Aku lihat 3 pokok nangka yang setengah meter itu masih ada kerana ia agak jauh dari jalan. Tetapi pokok nangka yang paling ketara dan setinggi satu meter itu sudah tiada. Aku terus menyingkap pokok-pokok lalang yang menutupnya dan melihat hanya tompok batangnya sepanjang 10 centimeter yang tinggal. Tiada dahan dan daun yang tinggal. Anak pokok mangga ku yang baru setinggi 30 centimeter tidak diapa-apakan.

Aku tahu tanah di mana pokok-pokok itu ditanam bukan tanahku. Ia kepunyaan pihak berkuasa bekalan air di negeriku. Tetapi kehadiran pokok-pokok tanaman ku itu tidak langsung menjejaskan tangki air berkenaan. Banyak lagi pokok-pokok liar yang tumbuh di lereng bukit ini. Aku sendiri baharu sahaja menebas pokok lalang yang tumbuh di sekeliling pokok nangka itu.

Jelaslah pokok nangka kesayanganku itu dipotong oleh kontraktor yang membersihkan jalan menghala ke tangki air itu. Semasa mereka datang isteriku pun tiada di rumah kerana pergi ke klinik. Jika tidak dia pun boleh membuat sesuatu.

Rupa-rupanya inilah yang mengganggu fikiranku sebelum ini. Walau pun kehilangan itu boleh diganti, ia tidak sama dengan yang hilang sebab 'yang patah tak kan tumbuh lagi.

2 comments:

Dalina said...

sedihnya cerita ini

Anonymous said...

kesian kat pak ngah..kesian jg kat pokok nangka tu..mati dah.tanam pokok lain pulak.pokok geduak.