Tuesday, January 24, 2012

Bila lagi kita nak berubah dari minda ini?


Bila saya melihat gambar orang ramai beratur untuk menerima baucar BR1M yang disiarkan dalam satu blog saya tidak hairan. Saya sudah biasa melihat situasi begini. Semasa bekerja dulu saya menjadi ahli satu koperasi anggota kerajaan. Seperti koperasi lain dividen tahunan akan dibayar selepas mesyuarat agung. Dalam kes koperasi saya dividen ini dibayar sehari lepas mesyuarat agung. Kebetulan dewan dimana mesyuarat agung dijalankan terletak betul-betul di hadapan pejabat saya dan di dewan ini jugalah dividen dibayar. Oleh itu dari pejabat saya boleh nampak anggota kerajaan yang kebanyakannya Melayu beratur seperti gambar di atas untuk mendapatkan dividen mereka.

Tetapi koperasi menyediakan beberapa saluran mengikut nombor ahli. Secara amnya ahli-ahli yang muda panjang barisnya dan baris yang paling pendek ialah untuk ahli-ahli yang sudah bersara tetapi masih mengekalkan keahlian koperasi. Dari itu juga saluran untuk saya sendiri mendapatkan dividen berubah mengikut peredaran masa. Dengan sendirinya pula baris saya berubah dari yang panjang kepada yang pendek. Tetapi dari kedudukan saya di pejabat saya juga boleh memilih masa yang sesuai untuk beratur dan mendapatkan dividen.

Apa yang menyedihkan saya ialah bagi mereka yang baru sahaja masuk koperasi dividen mereka berapa sangatlah, tetapi mereka sanggup beratur panjang 'For A Few Dollars More' (meniru tajuk filem arahan Sergio Leone). Kenapa tidak ditinggalkan sahaja dividen itu dalam akaun (syarat ini ada) dan biarkan dividen itu mengumpul dividen pula.

Situasi beratur 'For A Few Dollars More' ini juga kita nampak di hari pertama, kedua atau ketiga tahun baru bila orang-orang kita mendapatkan dividen Amanah Saham Bumiputera (ASB) mereka. Sehinggakan di Seremban ini pejabat Perbadanan Nasional Berhad (PNB) meletakkan kerusi tambahan di kali lima bangunan, yang menyalahi peraturan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) sebenarnya.

Untuk mendapatkan duit orang kita sanggup beratur panjang. Sama juga keadaannya bila kita dikehendaki membayar. Cuma orang kita sanggup beratur panjang untuk membayar cukai dan sebagainya di saat-saat akhir. Lihat sahaja di pejabat-pejabat PBT pada penghujung bulan-bulan Februari dan Ogos dan pejabat-pejabat Tanah pada penghujung bulan Mei. Orang kita beratur panjang untuk membayar Cukai Taksiran dan Cukai Tanah di saat-saat akhir sedangkan kita telah diberi masa yang cukup untuk menjelaskannya. Sekarang pula sudah ada kemudahan membayar kedua-dua cukai itu melalui bank secara 'online'.

Oh ya, orang bangsa asing pun beratur juga. Di satu pagi apabila saya hendak ke satu pusat membeli belah dekat rumah, saya perhatikan ramai orang kebanyakannya berbangsa Cina beratur hendak masuk. Rupa-rupanya ada tawaran jualan murah pada hari itu. Bila sahaja premis dibuka mereka menyerbu ke bahan-bahan jualan murah sehingga barang-barang yang ditawarkan murah seperti sabun mesin basuh habis dalam beberapa minit. Tetapi perangai mereka (jika boleh disebut begitu) samalah seperti peribahasa Inggeris 'The early bird cacthes the worm' atau 'Burung yang keluar awal akan dapat menangkap cacing'. Burung yang lambat bangun tidur akan melepas cacing. Samalah siapa yang datang lewat tidak akan merasa tawaran murah tersebut.

Ini berbeza dengan bantuan BR1M di mana 'cacing'nya tetap ada dan kita diberi masa yang cucup untuk 'menangkapnya'. Dalam kes dividen koperasi atau ASB 'cacing'nya akan 'beranak' jika dibiarkan begitu sahaja. 

Oleh itu tidak payahlah kita beratur dalam panas 'For A Few Dollars More' itu.


No comments: