Monday, January 9, 2012

Khabar Angin


Antara filem saya paling saya gemari ialah L.A. Confidential. Di awal filem diceritakan mengenai dua anggota polis yang dipukul oleh beberapa orang berbangsa Mexico di Los Angeles. Di malam sebelum Krismas anggota polis yang bujang dibenarkan merayakan hari kebesaran itu dengan sedikit jamuan di stesen mereka. Anggota yang berkeluarga sudah dibenarkan pulang. Di jamuan itu juga khabar-khabar angin mengenai kawan-kawan mereka yang dipukul itu disebarkan. Ada yang menyebut seorang sedang dalam keadaan koma dan seorang lagi sudah dibacakan 'last rites' oleh padri. Seorang lagi menambah pada tahun ini perayaan Krismas untuk keluarga mereka yang dipukul sudah tentu tidak 'merry' seperti orang lain. Sebenarnya mereka hanya lebam-lebam dan sudah dibenarkan pulang selepas menerima rawatan pesakit luar di hospital.

Sedang anggota polis ini merayakan malam Krismas itu mereka diberitahu bahawa 'Mexicans' yang memukul kawan mereka sedang dibawa masuk ke stesen untuk tahanan. Beberapa anggota polis yang sudah mabuk  kemudian memukul 'Mexicans' tadi. Kebetulan ada seorang pemberita dan jurugambar berada di stesen  bertanyakan cerita asal polis dipukul. Mereka sempat merakam gambar-gambar polis memukul orang awam. Berita itu mereka sebarkan sebagai 'Bloody Christmas'. Akibatnya satu siasatan dijalankan yang mengakikbatkan seorang anggota polis dibuang dan seorang lagi digantung kerja.

Sebenarnya ada lagi anggota polis yang patut dikenakan tindakan, tetapi hero filem ini telah mengambil kesempatan memeras ugut anggota ini untuk kepentingannya. Di akhir filem polis yang diperas ugut itu telah dibunuh oleh ketuanya sendiri. Filem ini sebenarnya diharamkan untuk tuntunan umum di Malaysia kerana adegan polis membunuh polis tadi.     


Saya mula didedahkan dengan khabar angin semasa peristiwa 13 Mei 1969. Saya budak mentah yang baharu sahaja bekerja beberapa bulan semasa peristiwa itu berlaku. Selepas itu kerajaan telah mengeluarkan sebaran dan notis supaya kita tidak mendengar kepada khabar-khabar angin. Di media massa seperti akhbar, radio dan TV kita dinasihatkan supaya jangan mendengar khabar-khabar angin. Notis-notis bertulis 'JANGAN DENGAR KHABAR ANGIN' dalam empat bahasa dari saiz sekecil-kecilnya sehingga yang paling besar diletakkan di mana-mana tempat awam. Ada orang berkata peristiwa 13 Mei itu sendiri terjadi akibat khabar angin dan sudah tentu pihak berkuasa tidak mahu ia berulang.

Tetapi lebih banyak notis yang dikeluarkan lebih banyak pula khabar-khabar angin yang timbul. Di pejabat, kedai kopi dan kenderaan awam seperti teksi macam-macam khabar angin yang dikeluarkan. Cuma di dalam bas tidak kedengaran khabar-khabar angin, mungkin kerana berbagai bangsa berada di dalamnya. Saya masih lagi dalam tempoh percubaan di masa itu dan saya sering mengikuti kenderaan pejabat saya ke seluruh Negeri Sembilan. Dari Seremban sehingga ke destinasi saya tidak mendengar cerita lain selain dari khabar-khabar angin ekoran peristiwa 13 Mei 1969.

Pengalaman itu menyebabkan saya berhati-hati terhadap khabar-khabar angin. Kebanyakan khabar angin yang saya dengar saya biarkan terbang dibawa angin. Saya tidak akan menyampaikannya kepada sesiapa.

Selepas beberapa tahun mendirikan rumah tangga, satu hari saya terperanjat dengan satu perubahan di dapur rumah apabila balik dari kerja. Mana-mana bekas yang boleh menampung air telah dipenuhkan dengan air oleh isteri saya. Apabila saya bertanya kenapa dia berbuat begitu, dia menjawab jiran-jirannya memberitahu tempat kami akan dipotong bekalan air dan mereka semua sudah membuat persiapan menyimpan air.

Saya memberitahunya supaya jangan percaya kepada khabar angin seperti ini. Jika betul bekalan air akan dipotong sudah tentu kami diberi notis mengenainya. Lagi pun tangki air rumah kami sudah cukup untuk menampung kami yang baru tiga beranak semasa itu. Jika air dari situ pun habis kami boleh minta bantuan pihak berkuasa bekalan air yang sudah tentu boleh menghantar air. Akhinya jelas khabar angin itu cuma khabar angin.

Itulah beberapa contoh khabar-khabar angin yang saya alami dan saya lihat. Sebenarnya negara kita tidak lari dari khabar-khabar angin. Setelah beberapa keputusan yang mengejut dalam tempoh yang dekat ini timbullah khabar-khabar ingin bila pula kita akan mengahadapi Pilihanraya Umum seterusnya. 



No comments: