Monday, April 26, 2010

Tahniah, Y.B.!

Itu bukan isyarat lucah, tetapi isyarat 1Malaysia.
Saya turut mengucapkan tahniah kepada Yang Berhormat P. Kamalanathan yang memenangi Pilihanraya Kecil Parlimen P. 94 Hulu Selangor semalam atau 25 April 2010. Hulu Selangor tetap dalam hati saya kerana saya pernah tinggal beberapa ratus meter darinya di antara tahun 1962 hingga 1967. Ini semasa saya bersekolah di Sekolah Dato' Abdul Razak, Tanjung Malim, Perak.

Sekolah saya itu dipisahkan dengan Hulu Selangor oleh Sungai Bernam. Pada waktu-waktu petang saya dengan kawan-kawan sekolah selalu duduk membaca buku di tebing Sungai Bernam. Sungai itu memisahkan negeri-negeri Perak dengan Selangor. Apabila saya memandang seberang sungai nampaklah Hulu Selangor.

Sekolah saya itu sekarang sudah berpindah ke Sungai Gadut, Seremban dan tapak lama diambil oleh Universiti Pendidikan Sultan Idris atau UPSI. Beberapa bulan yang lalu saya telah melawat tapak lama itu dan mendapati ramai penuntut UPSI membaca buku di tepi Sungai Bernam seperti saya dahulu.

Saya sendiri mempunyai saudara-mara di Kalumpang, Hulu Selangor. Sudah lama saya tidak berjumpa dengan mereka. Saya tidak pasti sama ada masih ada yang mengingati saya. Insya Allah dengan Hulu Selangor masih disebut-sebut saya akan cuba pergi ke sana dan mencari saudara mara yang masih ada.

Oleh kerana saya berjanji tidak mahu menyentuh politik ini sahaja yang dapat saya tulis.

Tahniah, Y.B.!

1 comment:

melayuangkat said...

Tahniah, YB..

Sebak saya baca kenangan yang mengusik jiwa ini..

WaSalam.