Sunday, November 10, 2013

"Banyak maggis di sini"

Bukan saya yang kahwin


1. Nuisance Inspector.

Selain Kementerian Kementerian jawatan Inspektor Kesihatan juga terdapat di Pihak Berkuasa Tempatan (PBT). Sebenarnya jawatan itu mula ujud di PBT. PBT di Malaya bermula dengan nama Sanitary Board. Jawatan Inspektor Kesihatan  bermula dengan nama Nuisance Inspector, kemudian menjadi Sanitary Inspector sebelum ditukar kepada Public Health Inspector dan akhirnya Penolong Pegawai Kesihatan Persekitaran (Assistant Environmental Health Officer). 

PBT pula berubah dari Sanitary Board kepada Lembaga Bandaran (Town Board), kemudian Majlis Bandaran (Town Council) kepada Majlis Perbandaran (Municipal Council) dan akhirnya Majlis Bandaraya (City Council) atau Dewan Bandaraya (City Hall).   

Inspektor Kesihatan dulu-dulu mendapat latihan untuk mendapatkan diploma di Singapura sebelum tugas itu diambil oleh Kementerian Kesihatan Malaysia selaras dengan jawatan itu diluaskan kepada Kementerian Kesihatan. 

Seperti saya yang diambil terus bekerja dengan kelulusan SPM/MCE ada juga PBT seperti DBKL yang berbuat begitu. Tetapi kebanyakan PBT mengambil jalan mudah dengan mengambil Inspektor yang sudah tamat latihan dan mempunyai diploma. 

Sebab utama ialah apabila Inspektor itu pergi menerima latihan intensif selama setahun di tahun ketiga perkhidmatannya jawatannya adalah kosong. Sebab kedua PBT tidak mahu mengambil risiko menamatkan perkhidmatan seorang Inspektor percubaan yang gagal mendapat diploma. (Ramai yang tidak tahu penyanyi Azizul Khamis dulu bekerja sebagai Inspektor Kesihatan di DBKL tetapi terpaksa diberhentikan kerana gagal dalam peperiksaan diplomanya).

Pada penghujung tahun 1972 Majlis Bandaran Seremban memutuskan untuk mengambil kedua-dua jalan mudah dan jalan berisiko. Jalan mudah ialah melantik saya yang sudah mempunyai diploma dan jalan berisiko pula melantik seorang bernama Chew Hock Chuan yang hanya berkelulusan MCE.

Chew sebelum itu bekerja sebagai Pengawas di Majlis yang sama tetapi pada pendapat saya faktor utama yang membuatkan dia dipilih ialah abang iparnya seorang jurutera merangkap Ketua Jabatan Kejuruteraan di Majlis. Tetapi risiko yang diambil oleh Majlis berbaloi juga kerana tiga tahun kemudian Chew lulus dalam peperiksaan diplomanya.

Di masa itu PBT dianggap sebagai satu jabatan kerajaan kelas ketiga dan ada yang menganggapnya bukan sebagai jabatan kerajaan. Sebab utama kakitangannya tidak berpencen dan terpaksa mencarum kepada KWSP sepanjang perkhidmatan. Sebab inilah menyebabkan ahli-ahli keluarga saya dan bakal isteri saya tidak menggalakan saya bekerja di Majlis Bandaran Seremban.


2. Notis 24 jam.

Saya pun pada mulanya berbelah bagi juga kerana sudah merasa sayang kepada negeri Kelantan dan rakyatnya. Saya juga sudah mula menambah perabot di kuarters saya. Tetapi apabila mengenangkan cita-cita asal saya untuk bekerja di Negeri Sembilan saya akhirnya memutuskan untuk menerima tawaran dari Majlis Bandaran Seremban itu.

(Dari segi perkhidmatan didapati pilihan saya itu berbaloi kerana beberapa tahun kemudian semua perkhidmatan kerajaan termasuk PBT diselaraskan dan kami dimasukkan ke dalam perkhidmatan berpencen. Dismping itu untuk ganjaran dan pencen, perkhidmatan saya empat tahun dengan Kementerian Kesihatan diambil kira)

Saya tahu Kementerian Kesihatan tidak akan melepaskan pegawainya begitu sahaja, oleh itu saya tiada pilihan dari memberi notis 24 jam dengan membayar sebulan gaji. Untuk tinggal di Seremban saya memilih untuk tinggal di rumah pangsa lama di Jalan Tun Dr. Ismail dulu kerana ia masih secara rasmi disewa atas nama saya. Dari penghuni yang 3 orang cuma seorang yang saya kenal tapi mereka bertiga sanggup menerima saya. Saya boleh 'menghalau' mereka jika saya mahu, tetapi itu akan menjadi satu tindakan zalim.

Sama seperti Zawawi di Kota Bharu saya berpindah dari sebuah rumah besar yang saya tinggal seorang ke satu rumah kecil berkongsi dengan orang lain.

(Lebih setahun setelah saya bekerja di Seremban dan sudah berumahtangga saya membawa isteri saya ke Kelantan. Kami sampai malam di Kota Bharu dan mendapati semua hotel penuh. Saya tiada pilihan dari mencari Zawawi. Saya dapati Zawawi telah berpindah rumah tetapi mujur bekas jirannya menunjukkan di mana Zawawi semasa. Zawawi membenarkan kami bermalam di rumahnya pada malam itu.)


3. Melapor diri.

Pada 2 Januari 1973 iaitu sehari sebelum hari lahir saya yang ke-23 saya melapor diri di Majlis Bandaran Seremban yang semasa itu berada di bangunan lama yang sekarang menjadi Bank Simpanan Nasional cawangan Seremban. Seorang kawan sejawatan saya berjanama Jaafar Yusof mengenalkan saya kepada semua staff Majlis Bandaran Seremban. Jabatan saya Jabatan Kesihatan terletak di tingkat atas bangunan 2 tingkat itu dan diketuai oleh seorang 'chief' bernama Gunarajah.

Dua tiga hari lepas itu saya berjalan-jalan sendiri di tingkat bawah bangunan itu. Tiba-tiba seorang staff Melayu berkata kepada saya "Banyak manggis di sini".

(bersambung)  

No comments: