Tuesday, November 12, 2013

"Musuh sebenar belum menunjukkan muka"

Dari filem The Godfather Part III.

Dalam filem The Godfather Part III diadakan persidangan ketua-ketua Mafia di bumbung satu bangunan tinggi. Dalam persidangan itu seorang 'enforcer' atau penguatkuasa telah membuat kacau dan kemudian keluar dari bilik persidangan itu. Tidak lama lepas itu datang sebuah helikopter mencurahkan peluru ke arah ketua-ketua Mafia tersebet. Kebanyakan ketua-ketua Mafia terbunuh, tetapi Godfather terselamat.

Godfather yang tertekan dengan kejadian itu terkena 'diabetic stroke' dan dimasukkan ke hospital. Di masa itulah pembantu-pembantunya merancang membalas dendam dan membunuh 'enforcer' tadi tanpa pengetahuan Godfather. Menyedari perkara ini kemudian Godfather amat marah dan menyatakan 'Our true enemy hasn't shown his face". Beliau yang bijaksana berkata 'enforcer' itu tidak sebijak itu untuk merancang satu 'massacre' atau pembuhunan ramai-ramai menggunakan helikopter.

Sangkaan Godfather itu benar kerana didapati 'enforcer' itu cuma menjalankan arahan yang dirancang oleh seorang lain. Godfather berjaya membunuh perancang itu tetapi pembunuhnya terkorban sama.

Begitulah dalam kes pembunuhan dan rompakan di satu bank di Subang Jaya beberapa minggu yang lepas. Seorang pegawai bank perempuan dibunuh secara 'cold blood' dan sejumlah wang dirompak. Berlakulah satu pemburuan besar-besar untuk pebunuh itu yang didapati menggunakan kad pengenalan palsu.

Pembunuh itu kemudian berjaya diberkas. Kes selesai. Oh tidak. Rupanya-rupanya perancang pembunuhan dan rompakan itu masih bebas. Di lain perkataan "Musuh sebenar belum menunjukkan muka". 

Diharap pihak Polis Di Raja Malaysia menggunakan kebijaksanaan memberkas pula perancang kepada pembunuhan dan rompakan itu.  

No comments: