Friday, November 8, 2013

Bertugas di Kelantan - Bahagian 1 (Bachok).

Di depan kuarters di Bachok, Kelantan.


1. Kami tak cuti di sini.

Saya ingatkan semua negeri cuti pada hari tahun baru, rupa-rupanya tidak. Bila saya melaporkan diri di Pejabat Ketua Pegawai Perubatan dan Kesihatan Kelantan di Kota Bharu pada 2 Januari 1972 saya ditanya kenapa tidak melapor diri pada hari sebelumnya. Jawapan saya bukankah semalam hari cuti? Jawabnya kembali ialah kami di Kelantan tak cuti pada hari tahun baru.

Saya melaporkan diri kepada 'chief' di sana bernama CRS Maniam. Dia arahkan saya melaporkan diri di Pejabat Kesihatan Pasir Puteh dan dari situ saya akan ditempatkan di Bachok. Saya pun pergi ke Pasir Puteh menaiki teksi empat roda dan berjumpa dengan boss saya di situ Dr. Harnoto, seorang Indonesia. 

Walau pun ia seorang doktor Dr. Harnoto bukanlah seorang Pegawai Kesihatan seperti boss saya sebelumnya di Seremban. Untuk menjadi seorang Pegawai Kesihatan (dalam bahasa Inggeris Medical Officer of Health (MOH) atau Health Officer) seorang doktor yang bertaraf Pegawai Perubatan atau Medical Officer dikehendaki mendapatkan sarjana Master of Public Health (MPH) di mana-mana universiti yang diiktiraf. Boss saya di Seremban dulu Dr. Mrs. Mahinder Singh mempunyai MPH.  

Kemudian saya berjumpa pula dengan kawan sekerja saya di situ Zawawi yang berasal dari Perak. Zawawi menjaga dua kawasan selama ini iaitu Pasir Puteh dan Bachok. Mulai hari itu kawasan Bachok akan diberi kepada saya. Untuk mengetahui maklumat lebih lanjut mengenai tugas-tugas secara khususnya dan negeri Kelantan secara amnya Zawawi menahan saya di Pasir Puteh dan menjemput saya bermalam di rumahnya dahulu.

Satu Daerah Kesihatan atau Health District tidak sama dengan daerah biasa yang diketuai oleh seorang Pegawai Daerah atau District Officer (DO). Satu Daerah Kesihatan mungkin ada dua orang DO di dalamnya. Sebagai contoh pada tahun 1971 daerah Seremban dan Jelebu disatukan di bawah satu Daerah Kesihatan. Dari itu boss saya dulu Dr. Mrs. Mahinder Singh memegang jawatan Pegawai Kesihatan Seremban dan Jelebu. 

Di Kelantan pula apa yang disebut Daerah di negeri-negeri lain disebut Jajahan di sana. Jawatan DO dalam bahasa Melayu disebut Pegawai Jajahan di sana. Yang disebut Daerah di sana bermaksud Mukim di sini. Penghulu di sini ialah Penggawa di sana. Penghulu pula sebutan untuk Ketua Kampung. Seorang Penghulu Mukim di sini ialah Penggawa Daerah di sana. Ketua Kampung atau Pengerusi JKKK di sini ialah Penghulu Kampung di sana.

Di samping Daerah Kesihatan ada juga apa yang dipanggil dimasa itu Perkhidmatan Kesihatan Luar Bandar atau Rural Health Service. Dalamnya ujud Pusat Kesihatan Besar (Main Health Centre) dan Pusat Kesihatan Kecil (Sub Health Centre). Setiap staff teknikal di pusa-pusat itu disediakan rumah tinggal atau kuarters mengikut gred masing-masing. Di Pasir Puteh terdapat Pusat Kesihatan Besar dan di Bachok Pusat Kesihatan Kecil.

Sepatutnya seorang Inspektor Kesihatan hanya ditempatkan di Pusat Kesihatan Besar. Oleh itu Zawawi berada ditempat yang betul. Tetapi meletakkan saya di Pusat Kesihatan Kecil Bachok agak janggal. Zawawi mempunyai kuarters di Pasir Puteh tetapi kuarters untuk saya di Bachok tiada.


2. Happy Birthday, Maarof.

Esok harinya 3 Januari 1972 yang juga hari lahir saya yang ke 22 saya mula bertugas di Bachok, Kelantan. Zawawi yang menemankan saya dan mengenalkan kepada semua staff di sana. Mujurlah Pembantu Perubatan di Bachok walau pun mempunyai dua isteri tidak tinggal di kuarters yang diuntukkan kepadanya kerana dia orang tempatan. Saya pun tinggal di kuarters itu.

Satu lagi masalah ialah pejabat untuk saya. Seperti rumah kediaman tidak ada peruntukan pejabat untuk seorang Inspektor Kesihatan di Pusat Kesihatan Kecil. Mujur juga saya bujang dan saya gunakan ruang tamu di kuarters saya sebagai pejabat.

Kawan saya Mohamad yang datang sehari lebih awal ditempatkan di Pusat Kesihatan Besar Tanah Merah mengambil alih tempat Inspektor yang bertukar. Dia tidak menghadapi masalah pejabat dan rumah seperti yang saya hadapi.

Apa yang saya suka pada Bachok ialah kedudukannya di tepi laut. Boleh dikatakan pada tiap petang saya pergi ke Pantai Irama menunggu masuk senja. Pekannya yang kecil tidak memerlukan saya berkenderaan ke mana-mana. Untuk ke pasar dan ke masjd cuma berjalan kaki. Untuk kerja luar sebuah Land Rover disediakan walau pun terpaksa berkongsi dengan staff lain. 

Saya tidak ada masalah memahami loghat Kelantan kerana kawan-kawan sekolah saya dulu ramai dari Kelantan dan budak-budak Kelantan terkenal dengan mengekalkan loghat mereka di mana-mana. Kelantan dan Negeri Sembilan banyak berkongsi sebutan perkataan yang sama. Contohnya duo(dua), tigo(tiga), limo(lima), mano(mana) dan dio(dia).

3. Tigo samah.

Dalam pada itu saya terkena juga. Satu hari saya pergi membeli ikan di Pasar Bachok. Saya tanya dengan seorang peniaga perempuan di situ berapa harga ikan kembung yang dijualnya. Jawapannya "Tigo samah". Saya tanya sekali lagi dengan harapan dia tahu saya tidak faham apa yang dicakapkannya. Tetapi jawapannya tetap sama "Tigo samah".

Kemudian saya ambil tiga ekor ikan dan memberi duit seringgit. Dia memulangkan balik .50 sen. Dari itu saya baru tahun 'samah' itu .50 sen dari sebutan sebenar 'satu emas'. Saya kemudian tahu mereka menyebut RM 1.50 sebagai 'Tigo amah'.


4. One a Sdarian always a Sdarian.

Langkah pertama saya di sana juga mencari kawan-kawan sama sekolah di SDAR dulu. Saya bertanya semua staff kalau mereka kenal sesiapa di situ yang pernah belajar di SDAR. Usaha saya tidak sia-sia kerana selepas itu ada beberapa Sdarian dari Bachok yang datang bertemu saya.

Ada seorang itu tidak berasal dari Bachok dan dia pula bertugas sebagai pegawai polis di Rantau Panjang, tetapi tunangnya tinggal di Bachok. Jadi setiap kali dia berjumpa tunangnya dia juga berkunjung ke rumah saya. Walau pun budak-budak Kelantan kuat dengan semangat Kelantanese mereka, semangat Sdarian juga sama-sama kuat.

Hiburan yang ada di pekan kecil Bachok ialah panggung wayang. Saya pun ada masuk ke panggung wayang yang saya lupa namanya. Tetapi di sana tayangannya tidak pernah mengikut masa. Pengusaha panggung seperti menunggu dulu panggungnya penuh barulah memulakan tayangan.

Satu lagi masalah saya di sana ialah untuk bergunting rambut. Saya sudah biasa menggunting rambut di 'salon' rambut berhawa dingin. Di Bachok tiada 'salon' rambut berhawa dingin. Jadi saya tiada pilihan dari membiarkan rambut saya panjang seperti gambar di atas.

Setelah lima bulan berada di Bachok saya menerima arahan supaya berpindah ke Pasir Puteh.

(bersambung)

No comments: