Thursday, November 21, 2013

'Kincin, bukan vera'.



Seorang kawan Facebook saya memberitahu mengenai keadaan tandas di bangunan Klinik Pakar Hospital Tuanku Jaafar, Seremban yang kotor. Ya saya akui tandas di bagunan itu kotor kerana saya sering ke situ menghantar isteri saya ke klinik mata.

Sebab utama mengapa tandas di situ kotor ialah ketiadaan apa yang dipanggil 'urinal' iaitu tempat kencing berdiri untuk lelaki. Yang ada hanyalah tandas cangkung dan duduk. Sedangkan kebanyakan lelaki menggunakan tandas tersebut untuk 'kincin' dan bukan 'vera' iaitu bahasa Melayu yang dibanglakan oleh rakyat Bangaladesh di Malaysia ini. 

Alangkah senang jika ada 'urinal'. Untuk 'kincin' cuma berdiri, buka zip seluar, lepas dan cuci 'organ' yang melepas air 'kincin' itu menggunakan air yang sentiasa mengalir di 'urinal' itu. 

Tetapi kalau menggunakan tandas cangkung atau duduk yang sama digunakan untuk 'vera' kadang-kadang mangkuk tandas penuh dengan air 'kincin'. Pengguna kena pam dulu sebelum lepas. Dah lepas itu yang prihatin kena menunggu 'cistern' penuh baru pam semula.

Tapi kebanyakan pengguna tidak prihatin. Lepas 'kincin' dia tak kisah lagi. Kemudian dia tercari-cari air untuk menyuci diri. Air bersuci ini walau pun membersihkan pengguna tandas, akan membasahkan pula lantai. Lantai yang basah akan menjadi kotor jika dipijak oleh kasut yang berpasir.

Saya tidak tahulah sama ada menjadi dasar kerajaan menghapuskan 'urinal' dari tandas-tandas jabatan kerajaan. Sebab saya lihat di Kompleks Pentadbiran Daerah Seremban yang baru di Seremban 2, tandasnya juga tidak mempunyai 'urinal'.

Sedangkan kebayakan pengguna hanya ke tandas untuk 'kincin', bukan 'vera'.

No comments: