Sunday, August 22, 2010

Bubur lambuk surau ku.

Bubur yang sudah dimasak dipindahkan. Di kiri ialah Cikgu Saiful, moderator blog surau kami.


Bubur dibahagikan kedalam bekas-bekas plastik ini. Yang berbaju hijau ialah Zafri 'Tok Siak' surau kami. Di Melaka dipanggil 'Noja.'


Para jemaah mengambil bubur untuk dibawa balik.


Lagi jemaah mengambil bubur.

Imam Besar kami Ustaz Afendi tersenyum lebar melihat usaha kami berjaya. Belum rasa belum tahu, Ustaz.

Hari ini 22 Ogos 2010 surau saya Surau Al-Ansar, Taman Coral Heights, Seremban menambah satu lagi aktiviti. Kali ini kami memasak bubur lambur untuk dibahagikan secara percuma kepada penduduk-penduduk taman atas dasar 'siapa cepat dia dapat.'

Ini juga pertama kali kami memasak makanan di bangunan tempat makan dan dapur surau yang belum lagi siap sepenuhnya. Bangunan ini kami bina dari dana hasil kutipan derma. Surau utama dibina dari dana Kerajaan Negeri.

Saya tidak ada di Seremban semasa bubur dimasak. Malam tadi saya berbuka puasa di rumah anak saya Ina di Sungai Buluh, Selangor dan seterusnya tidur di sana. Walau bagaimana pun saya sempat bersolat jemaah Zohor di surau saya dan di sana saya lihat bubur lambuk sudah siap dimasak. Diumumkan juga bubur akan dibahagikan selepas solat Asar.

Selepas solat Asar saya melihat bubur dibahagikan atas dasar di atas. Tidak ada baris panjang atau perebutan. Cuma semasa memasak tiada siapa yang 'mencuba' sama ada bubur ini cukup ramuannya. Semuanya akan dapat diketahui semasa berbuka puasa nanti.

No comments: