Sunday, August 8, 2010

Peradong-Bukit Mahkota-Sikamat-Bukit Jelutong.


Mesyuarat koperasi kampung di Peradong, Jelebu, Negeri Sembilan.


Kenduri menyambut Ramadan di rumah kawan lama di Bandar Bukit Mahkota, Bangi, Selangor.


Kenduri menyambut Ramadan di rumah jiran di Sikamat, Seremban, Negeri Sembilan.

 
Dengan pengantin di Bukit Jelutong, Shah Alam, Selangor.

Itulah perjalanan saya di tiga hari yang lepas. Ia bermula di petang hari Jumaat 6 Ogos 2010 apabila saya menghadiri Mesyuarat Agung Koperasi Seri Permata di Kg.Pergai, Peradong, Jelebu, Negeri Sembilan. Kampung ini bukanlah kampung saya, tetapi koperasi diasaskan oleh arwah bapa saudara saya yang menyemenda di sana. Dia mengajak saya, ibu saya yang juga kakak sulungnya dan adik beradik saya menyertai koperasi ini lebih dari 30 tahun yang lalu. 

Agaknya sudah lima tahun saya tidak mengadiri mesyuarat agung koperasi ini. Tetapi kali ini saya terperanjat juga melihat kemajuan koperasi kampung ini. Berbaloi juga saya menyertainya. Tidaklah mengabihkan bogheh. Mesyuarat dipengerusikan oleh sepupu ibu saya yang pernah menjadi Ahli Dewan Negara atau Senator. Kami memanggilnya Pak Ya sahaja. Selepas ini koperasi akan memasuki bidang perniagaan yang lebih besar lagi. Tidak payahlah saya ceritakan dalam bidang apa. Tunggulah sehingga berjaya nanti.

Pada tengah hari Sabtu 7 Ogos 2010 saya menyahut pula panggilan dari kawan lama saya yang dihantar melalui SMS sahaja. Saya telah tidak berjumpa dengannya sejak tahun 1966 apabila dia memasukki Kolej Tentera Di Raja, Sungai Besi, Selangor. Akhirnya berjumpa di jamuan makan malam murid-murid tua sekolah di Putrajaya pada tahun 2009 dan sekali lagi pada awal bulan Julai 2010 juga di Putrajaya.

Dia pernah menjadi Duta Malaysia untuk beberapa negara dan juga dianugerahkan gelaran Datuk oleh Yang Di Pertuan Agong. Dia sekarang menetap di Bandar Bukit Mahkota, Bangi, Selangor. Dia mengadakan kenduri menyambut Ramadan.

Pada malamnya pula saya sekali lagi menghadiri satu kenduri menyambut Ramadan. Kali ini di rumah seorang jiran saya di Sikamat, Seremban.

Tengah hari tadi, hari Ahad 8 Julai 2010 saya ke Dewan Guthrie,  Bukit Jelutong, Shah Alam, Selangor bersama seorang junior  sekolah saya Zamri untuk menghadiri perkahwinan anak lelaki seorang lagi junior saya. Kebetulan pengantin pun junior saya juga. Terjadilah pertemuan dua generasi murid-murid tua sekolah saya di dewan ini. Generasi pertama ialah kawan-kawan bapa pengantin dan generasi kedua pula ialah kawan-kawan pengantin sendiri.  

No comments: